Czym jest edukacja włączająca?
Edukacja włączająca oparta jest na społecznym modelu postrzegania niepełnosprawności, który uznaje, iż przyczynami niepełnosprawności są między innymi tworzone przez społeczeństwo bariery: społeczne, ekonomiczne, prawne, organizacyjne. W związku z tym to społeczeństwo jest odpowiedzialne za zmniejszenie skutków niepełnosprawności i włączenie tych osób do życia społecznego. Dla oświaty i dla szkół oraz uczelni oznacza to zniesienie wszelkich barier mentalnych, psychologicznych, edukacyjnych, technicznych, organizacyjnych i architektonicznych, które uniemożliwiają bądź utrudniają uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi funkcjonowanie w danej placówce edukacyjnej.
Szacuje się (dane GUS), że w Polsce 18–20% całej populacji uczniowskiej to dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a więc tacy uczniowie, którzy z różnych powodów wykazują większe trudności w uczeniu się niż większość ich rówieśników. Do tej grupy zaliczani są uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności, a także z dysleksją, nadpobudliwością, chorobami przewlekłymi oraz pochodzących ze środowisk marginalizowanych i zaniedbanych, jak również dzieci mniejszości narodowych i emigrantów. Oznacza to, że w każdej szkole podstawowej, szczególnie dotyczy to szkół położonych w uboższych rejonach kraju, znajduje się liczna grupa dzieci wykazujących specjalne potrzeby edukacyjne. Kluczowym czynnikiem w nauczaniu jest elastyczność, czyli uznanie, że dzieci i młodzież uczą się w różnym tempie, a nauczyciele potrzebują umiejętności, aby w elastyczny sposób wspierać ich proces uczenia się.
Edukacja włączająca dąży do wspierania procesu rozwoju każdej osoby. Należy zawsze brać pod uwagę wszystkie aspekty rozwoju: emocjonalny, poznawczy, twórczy, społeczny, fizyczny, moralny. Jedne osoby wymagają większego wsparcia emocjonalnego, inne większego wsparcia w nauce, odpowiedniego dostosowania materiału, jeszcze inne – większego wsparcia technicznego, takiego jak aparaty słuchowe, maszyny Brajla lub dostosowań architektonicznych. Zadaniem szkół włączających będzie rozpoznanie i wspieranie różnorodnych potrzeb uczniów.
Na terenie województwa dolnośląskiego projekt edukacji włączającej realizowany jest przez Gminę Wrocław we współpracy z innymi lokalnymi instytucjami miejskimi oraz organizacjami pozarządowymi, wpisując się w program „Wrocław bez barier”.
Do najważniejszych działań projektowych należą:
1. Autorski program „Nauczanie kierowane dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym” dla klas I‑III oraz „Kuchnia dydaktyczna” dla uczniów SPS 116 i GS 52 (Zespół Szkół nr 21),
2. Autorski program nauczania uczniów z autyzmem (Zespół Placówek Oświatowych nr 2),
3. Program pilotażowy dla dzieci z Zespołem Downa realizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem „Razem” (4 przedszkola z oddziałami integracyjnymi),
4. „Nowy model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczanych indywidualnie” z Fundacją „Promyk Słońca”. Proponowany model pracy z uczniem, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Grupę docelową stanowią uczniowie kl. IV-VI szkoły podstawowej i kl. I‑III gimnazjum objęci nauczaniem indywidualnym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
5. „Innowacyjne wsparcie szkół uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne” (Szk. Podst. nr 46, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 8). Projekt realizowany dla 66 uczniów, a jego celem jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych programów nauczania,
6. „Ekspresja talentów-integracja uczniów słyszących i niesłyszących w Zespole Szkół Integracyjnych”,
7. Kampania „Wrocław dla wszystkich” z Dolnośląskim Forum Integracyjnym, w tym wizyty w przedszkolach z etiudą (udział Lalki w‑skerski), spotkania w szkołach z osobami niepełnosprawnymi, wydanie kart do gry z zasadami postępowania wobec osób niepełnosprawnych,
8. Kampania „I Ty możesz być po naszej stronie”, a w tym przedstawienie dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, a także wydanie bajki przełamującej stereotypy pt. „Pączkowe Drzewo”,
9. Doradztwo dla studentów i absolwentów, konferencje tematyczne.
Opis do foto poniżej (przyp. MŻ)
W ramach kampanii informacyjnej na rzecz osób niepełnosprawnych i przeciwdziałaniu ich dyskryminacji „Możesz być po naszej stronie” powstała bajka dla dzieci oraz spektakl dla dzieci i młodzieży. Krótka forma literacka miała na celu przybliżyć najmłodszym problem dzieci niepełnosprawnych. W umiejętny sposób pokazano, że mimo różnic fizycznych wszyscy jesteśmy tacy sami.
Bezpośrednie dotychczasowe rezultaty projektu
to zmiany w sieci szkolnictwa specjalnego w latach 2010-014, w tym m.in.:
1. Przekształcenie MOS nr 1 przy ul. Jarzębinowej 24/26 w Specjalistyczną Poradnię Terapeutyczną przy ul. Borowskiej 101,
2. Utworzenie Zespołu Placówek Oświatowych nr 3 przy ul. Borowskiej 101 (Specjalistyczna Poradnia Terapeutyczna i Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy).
3. Rozwiązanie Zespołu Szkół Specjalnych nr 27 przy pl. Grunwaldzkim 3b, Zaprzestanie działalności Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 104 i Gimnazjum Specjalnego nr 57 przy pl. Grunwaldzkim 3b,
4. Utworzenie przy ul. Wejherowskiej 28 Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 oraz zaprzestanie działalności Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 8 i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 9 przy ul. Wejherowskiej 28.
Placówki niepubliczne, w których prowadzone są działania z zakresu edukacji włączającej to m.in.: Centrum Diagnostyczno — Rehabilitacyjne „Promyk Słońca” (ul. Swobodna 8a) oraz Dolnośląskie Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży z MPDz „Ostoja” Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjny dla Dzieci Niepełnosprawnych ul. Górnickiego 37.
Opracowała: Monika Żak
źródło: http://www.projekt.nowaperspektywa.org
W czytelni Politechniki Wrocławskiej istnieje pracownia dla niewidomych wyposażona w drukarkę brajlowską, nagrzewarkę do uwypuklenia tekstu oraz powiększarki tekstu.