Warto sięgnąć historycznie
do wcześniejszych opracować koncepcji rozwoju miast, gmin i obszarów Dolnego Śląska. To główna teza artykułu Leszka Pieczyńskiego — “jeleniogórzanina” z Wrocławia, który wskazuje na wiele niekonsekwencji przy budowaniu nowych bytów. Karkonoskie Inicjatywy Społeczne wróci do słusznych jak soie wydaje postulatów Leszka Pieczyńskiego w najbliższym czasie
W załączniku sprawozdanie oraz informacje poniżej.
Przesyłam kolejne sprawozdanie z opniowania programu
OPIEKI nad ZABYTKAMI WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2021–2024, zawiera
tylko 3 wycinkowe opinie spośród licznego grona osób
“zaangażowanych” w prace RFT, zresztą bardzo podobnie jak w sprawie
wydania opinii w przedmiocie założeń dokumentu wykonawczego pn.
„DOLNOŚLĄSKA STRATEGIA INTEGRACJI SPOŁECZNEJ na 2021– 2030,
stąd też obserwując działalność instumentu, jakim jest Regionalne
Forum Terytorialne (RFT), które powinno współpracować z Regionalnym
Obserwatorium Terytorialnym (ROT) a chyba nie zabardzo to wychodzi.
Wyraźnie
widać, że wyglądający poprawnie, model współzarządzania rozwojem
regionów niespełnia pokładanych oczekiwań, ponieważ ponad 95 %
uczestników nie jest w żaden sposób zintegrowanych wspólną
platformą kontaktów
i czynnej wymiany wiedzy, przez co nie wykazuje zbyt wielkiego
zaangażowania w rozwiązywanie problemów regionu. Nie ma więc co
udawć, że wszystko jest “ok” tylko należy zdiagnozować przyczynę
dlaczego ten projekt
dolnośląskiego RFT nie działa poprawnie ! Obecnie pojawia się wiele
inicjatyw różnego rodzaju platform partycypacyjnych, które się
świetnie sprawdzają i być może potrzebna jest niewielka korekta w
modelu RFT, bo nie wypada
i kompromituje nieumiejętnośc wykorzystanie prekursorskiego
rozwiązania w tym zakresie, jakie zodało nadane mu w Krajowej
Strategii Rozwoju Regionalnego 2010–2020. .
Powołanie Regionalnych Forów Terytorialnych (RFT) oraz Regionalnych
Obserwatoriów Terytorialnych (ROT) nastąpiło na podstawie zapisów
wyżej wspomnianej KRAJOWEJ STRATEGII ROZWOJU REGIONALNEGO 2010–2020
(KSRR 2010–2020) jako obligatoryjne narzędzia jej monitorowania jak
też procesu wdrażania w życie strategii rozwoju każdego z 16– stu
polskich regionów. W pierwszych latach minionej dekady w latach 2011,
2012, czyli w sytuacji
w jakiej się znaleźliśmy po poprzednim kryzysie, którego negatywne
skutki dla Europy, miała zneutralizować uchwalona na poziomie UE,
strategia EUROPA 2020,
https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf Sytuacja
z tamtego okresu w dużym stopniu przypomina obecną, gdyż w preambule
tej strategii jest wyraźne nawiązanie do kryzysu 2008–2009. Stąd też
na początku wdraźania tych kluczowych strategii, politycy i regionalni
decydenci potraktowali
rolę RFT i ROT dość poważnie, ale stopniowo zaczęła następować
erozja modelu, który praktycznie utracił swoje znaczenie w latach
2018–2020. Uczestnicząc od początku w pracach RFT z ramienia Loży
Dolnośląskiej BCC i czując
niedosyt w zakresie wykorzystania tych, bardzo dobrych moim zdaniem
narzędzi współzarządzania i partycypacji społecznej w rozwoju
regionalnym, zabrałem głos w sprawie RFT podczas konsultacji
społecznej projektu nowej KSRR
na obecną dekadę, czyli do 2030 r. Ta konsultacja odbyła się
dokładnie 2‑wa lata temu w dniu 14.I.2019, Na tej konsultacji,
podzieliłem się refleksją nt. braku analizy ewaluacyjnej KSRR
2010–2020, a tym samym o potrzebie doskonalenia
RFT, które stało się bardziej fasadą działania niż sprawnym
narzędziem partycypacji i monitorowania realizacji strategii, służąc
bezrefleksyjnej legitymizacji każdego pomysłu administracji, na
który, ta uznała, że powinna mieć jakąś
społeczną podkładkę. Również w ten sposób działała do niedawna,
bo chyba wciąż jest w stanie zawieszenia Dolnośląska Rada
Gospodarcza (DRG), której sekretarzowałem w latach 2004–2007.
Wystarczy prześledzić historię prac
RFT na przestrzeni lat 2010–2020, by pytania jak udoskonalić
działalność RFT same nam przychodziły do głowy i takie pytania
powinniśmy sobie postawić przed konsultacją tej kluczowej strategii
jaką jest KSRR, uznawana
za najważniejszą spośród 9‑ciu obowiązujących w Polsce i
przygotowywaną 2‑wa lata temu na kolejną pełną wyzwań dekadę 2020-
2030. Pamiętając w okresie 2008/ 2009 w którym ogromny rozmach i
znaczenie nadano pracom
poprzedzającym, kończącą swoją misję w 2020 r. KSRR , to dokument
ten, praktycznie zaraz po uchwaleniu znalazł się w cieniu, stąd tym
bardziej wypadałoby rzetelnie ocenić efekty jego realizacji oraz
ocenić rolę RFT i ROT-ów.
Doskonalenie systemu zarządzania i skomplikowanej “konstrukcji“
poszczególnych Polskich regionów wymagają takiej oceny, szczególnie
w świetle wypowiedzi Pani dr Aldony Wiktorskiej Święckiej.
zaprezentowanej podczas konsultacji
w dniu 14.I.2019 r, powinniśmy wiedzieć do jakiego punktu doszliśmy
po 8 latach realizacji strategii z wykorzystaniem właśnie RFT. i na
ile, to narzędzie pomagało nam korygować trajektorię rozwoju , tak -
by mając wiedzę, projektować
dalszy ciąg rozwoju Polskich regionów. Szkoda, że w trakcie
konsultacji nie odniesiono się do poruszonego przeze mnie tematu
dotyczącego RFT i niema żadnej rekomendacji na ile ten instrument jest
przydatny i jak należy go dalej
wykorzystywać. Ówczesny uczestniczący w konsultacji Minister
Inwestycji i Rozwoju, Jerzy Kwieciński oraz żaden z pozostałych
organizatorów konsultacji nie odpowiedział na moje pytanie o ocenę
działalności tak ważnego instumentu
jak RFT, co wyszło tak, jakbym pytał o coś czego nie było i nie
istnieje a przecież Minister Kwieciński współuczestniczył przy boku
profesora J.Hausnera w pracach nad tym kończącym swoją misję
dokumentem. Według mnie jest rażącą
niekonsekwencją, że w nowo projektowanym i uchwalonym już dokumencie
KSRR 2030 nie ma żadnej wzmianki o Regionalnym Forum Terytorialnym,
które w ten sposób traci swoje formalne umocowanie, bo zapominamy
dlaczego
i po co RFT zostało utworzone.
Dokument nowej KSRR 2030 znajduje się na stronie:
https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/krajowa-strategia-rozwoju-regionalnego,
i szczerze mówiąc do tej pory nie natrafiłem na żadną analizę
realizacji strategii, odpowiedzialnej w minionej dekadzie za rozwój
regionalny w Polsce jak też analizy dotyczącej sposobu doskonalenia
RFT.
Pozdrawiam,
Leszek Pieczyński