Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

rewo­lu­cja w tera­pii widze­nia dzieci

Od ponad roku spe­cja­li­ści z dzie­dzi­ny tera­pii wzro­ku i psy­cho­lo­gii roz­wo­jo­wej, wspie­ra­ni przez gru­pę infor­ma­ty­ków i gra­fi­ków kom­pu­te­ro­wych oraz przy udzia­le Sie­ci Anio­łów Stud­BAN – wspól­nie budu­ją por­tal wspo­ma­ga­ją­cy widze­nie u dzie­ci. Będzie to pierw­szy w Pol­sce sys­tem wspie­ra­nia widze­nia, któ­ry będzie mógł sta­no­wić uzu­peł­nie­nie tera­pii dys­funk­cji wzro­ko­wych poprzez udo­stęp­nia­nie zesta­wów indy­wi­du­al­nie dobie­ra­nych aplikacji.

Pomy­sło­daw­cą pro­jek­tu jest Karo­li­na Husáko­vá — psy­cho­log pra­cu­ją­ca z dzieć­mi ze sprzę­żo­ną nie­peł­no­spraw­no­ścią, któ­ra zauwa­ży­ła potrze­bę stwo­rze­nia narzę­dzia, któ­re było­by indy­wi­du­al­nie dopa­so­wa­ne, a jed­no­cze­śnie wyko­rzy­sty­wa­ło nowo­cze­sne tech­no­lo­gie. Ponad­to z uwa­gi na wyso­kie kosz­ty indy­wi­du­al­nej tera­pii wzro­ku oraz ogra­ni­czo­ną ilość reha­bi­li­tan­tów czy tyflo­pe­da­go­gów codzien­na, a więc naj­bar­dziej efek­tyw­na tera­pia jest pra­wie nie­moż­li­wa. Odpo­wie­dzią na ten pro­blem będzie wła­śnie Świe­tli­ko­wo– sper­so­na­li­zo­wa­ne, elek­tro­nicz­ne, dostęp­ne on-line narzę­dzie do wspo­ma­ga­nia roz­wo­ju widze­nia. Pomysł zro­dził się po dostrze­że­niu real­nej potrze­by udo­stęp­nie­nia odpo­wied­nich pomo­cy dydak­tycz­nych dzie­ciom sła­bo­wi­dzą­cym, bez koniecz­no­ści odwie­dza­nia spe­cja­li­stycz­nych ośrod­ków. Takich jak wia­do­mo w Pol­sce jest jak na lekar­stwo i nie­ste­ty w nie­wiel­kim stop­niu zaspo­ka­ja­ją potrze­by swo­ich podopiecznych.

Świe­tli­ko­wo jest inno­wa­cyj­ne w swo­im podej­ściu dzię­ki dosto­so­wa­niu gier w por­ta­lu do potrzeb wzro­ko­wych i moż­li­wo­ści dziec­ka. Pod­czas pierw­sze­go logo­wa­nia na por­ta­lu rodzic uzu­peł­nia ankie­tę, a dziec­ko wyko­nu­je ćwi­cze­nie testo­we. Pozwa­la to wstęp­nie okre­ślić potrze­bę zasto­so­wa­nia zwięk­szo­ne­go kon­tra­stu czy wiel­ko­ści oraz pogru­bio­ne­go kon­tu­ru, co daje moż­li­wość ade­kwat­ne­go dopa­so­wa­nia pro­gra­mu pra­cy na pierw­szy mie­siąc. Po mie­sią­cu tre­nin­gu algo­rytm (stwo­rzo­ny na pod­sta­wie wie­dzy nauko­wej twór­ców pro­gra­mu) ana­li­zu­je wyni­ki ćwi­czeń i na ich pod­sta­wie „przy­go­to­wu­je” kolej­ną, „skro­jo­ną na mia­rę” por­cję gier. Dodat­ko­wo zasto­so­wa­na apli­ka­cja pozwa­la śle­dzić postę­py dziecka.

Świe­tli­ko­wo jest też „bez­piecz­ną” alter­na­ty­wą dla tra­dy­cyj­nych gier kom­pu­te­ro­wych, któ­re rzad­ko kie­dy wno­szą w życie naszych pociech cokol­wiek war­to­ścio­we­go, a wręcz dez­or­ga­ni­zu­ją i mogą przy­czy­niać się do wyco­fa­nia z nor­mal­ne­go życia. Aby zapo­bie­gać nega­tyw­nym skut­kom korzy­sta­nia z kom­pu­te­ra Świe­tli­ko­wo poma­ga roz­pla­no­wać czas spę­dza­ny przed moni­to­rem. Pro­gram przy­po­mi­na użyt­kow­ni­ko­wi o zro­bie­niu prze­rwy czy wyko­na­niu ćwi­czeń relak­sa­cyj­nych, jed­no­cze­śnie ofe­ru­jąc w czę­ści ogól­no­do­stęp­nej wska­zów­ki doty­czą­ce higie­nicz­ne­go korzy­sta­nia z kom­pu­te­ra. Rodzi­ce na pew­no doce­nią fakt poja­wie­nia się na ryn­ku bez­piecz­nej, roz­wi­ja­ją­cej widze­nie u dzie­ci apli­ka­cji, któ­ra ze wzglę­du na atrak­cyj­ną for­mę na pew­no spodo­ba się dzieciom.

Por­tal Świe­tli­ko­wo skła­da się z dwóch głów­nych obsza­rów – ogól­no­do­stęp­ne­go (zawie­ra­ją­ce­go aktu­al­no­ści, wia­do­mo­ści bran­żo­we oraz infor­ma­cje o dzia­ła­niu por­ta­lu) oraz obsza­ru użyt­kow­ni­ka – dostęp­ne­go po zalo­go­wa­niu się. Obszar pierw­szy w peł­ni już funk­cjo­nu­je, a dru­gi – doce­lo­wo skła­da­ją­cy się z ponad 6500 gier – jest w fazie testów, aby w naj­wyż­szym stop­niu speł­nił potrze­by użyt­kow­ni­ków i ocze­ki­wa­nia twórców.

Rów­nież ame­ry­kań­scy naukow­cy pod prze­wod­nic­twem James’a Bla­hy od lat pra­cu­ją nad stwo­rze­niem gry kom­pu­te­ro­wej dedy­ko­wa­nej oso­bom nie­do­wi­dzą­cym. Vivid Vision for Amblyopia doce­lo­wo ma być grą słu­żą­cą do tera­pii widze­nia, wyko­rzy­sty­wa­ną w spe­cja­li­stycz­nych gabi­ne­tach reha­bi­li­ta­cji wzro­ku. Gra, według twór­ców, ma popra­wiać ostrość widze­nia, wypra­co­wy­wać widze­nie prze­strzen­ne oraz przy­wra­cać układ wzro­ko­wy do peł­nej rów­no­wa­gi. Nie­ste­ty nie ma obec­nie oku­la­rów Ocu­lus Rift (nie­zbęd­nych, by brać aktyw­ny udział w grze) dosto­so­wa­nych dla dzie­ci. Wyma­ga­nia sprzę­to­we (doty­ko­wy ekran za pomo­cą któ­re­go spe­cja­li­sta może kon­tak­to­wać się z wir­tu­al­ną rze­czy­wi­sto­ścią gra­cza, kon­tro­ler, oku­la­ry) są nie­ste­ty bar­dzo dro­gie i póki co nie­do­stęp­ne na pol­skim ryn­ku. Pol­ski por­tal Świe­tli­ko­wo, dzię­ki niskim kosz­tom użyt­ko­wa­nia oraz cało­do­bo­wej dostęp­no­ści, zde­cy­do­wa­nie lepiej zaspo­koi potrze­by sła­bo­wi­dzą­cych dzie­ci w Pol­sce, a doce­lo­wo rów­nież w całej Europie.

Moż­na się spo­dzie­wać, że uru­cho­mio­na we wrze­śniu plat­for­ma będzie sku­tecz­nie kon­ku­ro­wa­ła z ame­ry­kań­skim gigan­tem nie tyl­ko ceną i dostęp­no­ścią, ale rów­nież sku­tecz­no­ścią reali­zo­wa­nych dzia­łań oraz ilo­ścią zado­wo­lo­nych użytkowników.