Agata Zbylut. Pamiętaj o obietnicy lepszego jutra.
Finisaż odbędzie się 15 maja 2021 r. o godz. 14:00 i 15:00. W Galerii
jednocześnie może przebywać 10 osób. Prosimy o wcześniejsze
zgłoszenie chęci uczestnictwa w finisażu oraz podanie godziny,
którą Państwo wybieracie. Zapisy odbywają się telefonicznie
(75/7526669) albo mailowo (‘bwa@jeleniagora.pl’,
W trosce o bezpieczeństwo prosimy o zasłanianie w Galerii ust i nosa
oraz o zachowanie dystansu.
Patrząc na świat z kobiecej perspektywy można dostrzec wiele zjawisk,
które z męskiej są niewidzialne. Nie jest łatwo odnaleźć ten punkt
widzenia. Trzeba się tego nauczyć i nie jest to łatwe w świecie,
który codziennie przekonuje nas, że męskie spojrzenie jest
spojrzeniem obiektywnym, które w jedynie słuszny sposób opisuje
świat. Gdy mężczyzna patrzy, ocenia, wyraża swoje zdanie to po
prostu to robi. Gdy o swoich opiniach i potrzebach mówi kobieta, to
jest to wypowiedź feministki. Od urodzenia przekonuje się nas, że
męski punkt widzenia jest jedynie słuszny, obiektywny, taki jest
„porządek rzeczy”, „to jest nasza kultura”. Tyle, że w tej
kulturze, my kobiety dostajemy zawsze gorsze karty. Zamiast uczyć nas
sprawczości uczy się nas podporządkowania. Opanowanie czynności,
które służą innym takich jak: gotowanie, sprzątanie, krzątanie; to
podstawa kobiecej socjalizacji. Nie uczy się nas pożądać, wręcz
odwrotnie. Uczy się nas bycia pożądanymi i tego w jaki sposób to
osiągnąć. Jedną z najważniejszych nauk jest ciągła walka z
własnym ciałem o to, by dobrze wyglądało. Wskazówek jest wiele,
często pozostają w sprzeczności i żadna nie da ci pewności, że to
co robisz, robisz dobrze. Powinnaś się malować, ale nie za bardzo, bo
będziesz wulgarna. Powinnaś się ubierać seksownie, ale nie za
bardzo, bo to nieprofesjonalne i w dodatku może sprowokować męskie
myśli i emocje. A kobietę czyni się odpowiedzialną nie tylko za
swoje emocje, ale również za te, które wzbudza u innych. Powinna
zadowolić wszystkich.
PAMIĘTAJ O OBIETNICY LEPSZEGO JUTRA to projekt, w którym przyglądam
się temu jak wyglądała moja droga emancypacji. Zaczęła się już na
studiach. Zaczęłam się rozglądać i opisywać to, co widzę
własnymi słowami i obrazami. Moimi przewodniczkami stały się
artystki feministyczne. Ich prace wzmacniały moje poczucie bycia
defaworyzowaną, tego, że jako kobieta zawsze zaczynam z gorszej
pozycji, a tam, gdzie chciałabym dojść właściwie nie ma kobiet,
więc brakuje również wzorców jak to zrobić nie naśladując
mężczyzn.
To również opowieść o tym, co z moją pewnością siebie i poczuciem
własnej wartości zrobiło ponad dwadzieścia lat przebywania w
rzeczywistości, która jest budowana i oceniana przez mężczyzn i dla
mężczyzn. Bycie w świecie, który nie rozumie i nie uwzględnia tego,
że bycie kobietą jest sytuacją odrębną, tego że nasze kobiece
ciała żyją w ciągłym strachu przed napadem, gwałtem, oceną tego
jak wyglądamy, gotujemy itp. Przez wszystkie te lata dawano mi do
zrozumienia, że nie jestem u siebie, a mój kobiecy punkt widzenia jest
co najwyżej prywatną subiektywną oceną, z którą nie powinnam się
obnosić. Prace, które wybrałam na wystawę są częścią procesu,
podczas którego nauczyłam się to dostrzegać i nazywać.
Analizowałam w nich sytuacje, które wymuszają na mnie
podporządkowanie się tzw. normom kulturowym i tego jak się im nie
podporządkowywałam, nie raz ponosząc bolesne konsekwencje. Im
wyraźniej dostrzegam ten system, tym gorzej się w nim czuję. Tym
bardziej chce mi się krzyczeć i płakać z niesprawiedliwości i
bezsilności.
Agata Zbylut
Na wystawie pokazujemy kilkanaście prac artystki. Niektóre z nich, tak
jak „Ponad miarę, ale w normie” powstały tuż po zakończeniu
studiów, inne zaś reprezentują kolejne okresy twórczości.
Zwieńczeniem tego zestawu jest film, który jest pracą tytułową i
zostanie pokazany premierowo. Film nadaje tej retrospektywnej wystawie
nowego znaczenia. Ma dwa oblicza – oba mroczne. Bazuje na pracach,
powstających przez ostatnie dwadzieścia lat i stawia je w roli niemych
świadków, którzy „zeznają” przeciwko artystce. Występują w nim
postacie znane już z instagrama Agaty Zbylut: bohaterki (Bella i
Kuratorka) i bohater (Joachim), w które wciela się sama artystka.
Postacie te w konwencji odwołującej się do estetyki filmów
biograficznych początkowo obiektywną opowieść zamieniają w hejt.
Zło, które przychodzi z zewnątrz staje się uwewnętrznione a
artystka zamienia się w swoją najzacieklejszą hejterkę.
Autorzy filmu: pomysłodawczyni i aktorka Agata Zbylut, scenarzysta
Marek Mardosewicz, montażysta i operator Jakub Łączny, dźwiękowiec
i kompozytor Łukasz Markiewicz, ścieżka dźwiękowa The Ghost COMBI
CATS (Diana i Kordian Rönnberg), kostiumy i stylizacja: Agata Zbylut,
Magdalena Arłukiewicz, Beta Fryz, fotografie backstage Aleksandra
Hojczyk, producentka kreatywna Magdalena Swacha Komborska
Kuratorka: Magdalena Swacha Komborska.
Organizatorzy wystawy: Galeria Sztuki BWA w Jeleniej Górze, Publish
Art.
_Film powstał dzięki wsparciu: Miasta Gdańska, Akademii Sztuki w
Szczecinie, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Centrum Sztuki
Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz C&C
Partners, MILA Druki._
_Za okazaną pomoc serdecznie dziękujemy._
_Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Jelenia Góra._
—————————————————————————————————————————
60 lat istnienia Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego.
Wernisaż: 21 maja 2021 r. od godz. 17:00
Otwarcie planowane jest przy ul. Długiej 1. Po otwarciu Zwiedzający
będą zapraszani do Galerii BWA w grupach dziesięcioosobowych. Wstęp
tylko w maseczkach. Prosimy o zrozumienie i cierpliwość.
Zapraszamy na dwie dwie wystawy:
_Domek Myśliwski._
Na wystawę składają się archiwalne zdjęcia Jeleniogórskiego
Towarzystwa Fotograficznego wybrane z ponad 250 fotografii pochodzących
z 15 plenerów o nazwie „Domek Myśliwski”. Plenery te organizowane
w latach 1978–1990 zaowocowały nowym, innym sposobem widzenia i
fotografowania Karkonoszy.
_Ku pamięci _(wystawa towarzysząca).
Na wystawę składają się stare wyselekcjonowane zdjęcia z archiwum
Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego oraz zdjęcia nowe
obecnych, byłych i i niesłusznie zapomnianych jego członków.
Komisarz wystaw: Waldemar Grzelak (członek ZPAF, honorowy członek
JTF).
_Współorganizator: Karkonoski Park Narodowy._
_Sponsorzy wydarzeń w ramach jubileuszu 60 lat JTF:_
_Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenie Twórców,_
_Ładziński Zakłady Metalowe Prokostal,_
_Muzyczne Radio._
_Patronat Honorowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego Cezarego
Przybylskiego._
_Wystawę dofinansowano ze środków finansowych Miasta Jeleniej Góry._
————————————————————————————————————
Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze
ul. Długa 1, 58–500 Jelenia Góra
tel. 75/7526669
www.galeria-bwa.karkonosze.com [1]
‘bwa@jeleniagora.pl’,
Facebook: Galeria BWA Jelenia Góra
Instagram: bwajeleniagora
You Tube: BWA Jelenia Góra
Biuro czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 — 16:00
Galeria czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 — 17:00, w
soboty w godz. 10:00 — 16:00