Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

Żeby na przej­ściach było bezpieczniej

sygnalizacja swietna 3Śro­do­wi­sko osób sła­bo­wi­dzą­cych i nie­wi­do­mych od sze­re­gu lat żywo reagu­je na wszel­kie­go rodza­ju nie­pra­wi­dło­wo­ści zwią­za­ne z sygna­li­za­cją ulicz­ną. W szcze­gól­no­ści cho­dzi o sys­tem sygna­łów dźwię­ko­wych, w jakie wypo­sa­żo­ne są przej­ścia dla pie­szych w Jele­niej Górze. To prze­cież nasze bezpieczeństwo! 

New­ral­gicz­nym jest nie­do­sko­na­ły sys­tem dźwię­ko­wy szcze­gól­nie na dużych przej­ściach (wie­lo­pa­smo­we jezd­nie), na któ­rych sygna­ły dźwię­ko­we są nie­sły­szal­ne w przy­pad­ku znacz­ne­go natę­że­nia ruchu aut.

Pro­po­no­wa­li­śmy - mówią Kry­sty­na Binias ze Sto­wa­rzy­sze­nia Inwa­li­dów Wzro­ku i Iwo­na Tymiuk z Koła PZN w Jele­niej Górze, — aby te przej­ścia wypo­sa­żyć w sygnalizacja swietna 2x400gło­so­wą sygna­li­za­cję zamiast dźwię­ko­wej. Tak jak w innych mia­stach np. Legni­ca, Wro­cław czy nie­któ­rych sto­li­cach euro­pej­skich przy świe­tle czer­wo­nym, naszym zda­niem powi­nien być emi­to­wa­ny komu­ni­kat: „Stop-świa­tło czer­wo­ne”, przy zie­lo­nym świe­tle „zie­lo­ne świa­tło-możesz iść”.

Jak wyni­ka z nowe­go roz­po­rzą­dze­nia w tej spra­wie w wie­lu mia­stach sto­so­wa­na jed­nak będzie zasa­da sygna­łów dźwię­ko­wych, do któ­rych jako śro­do­wi­sko odno­si­my się nega­tyw­nie. Koszt wymia­ny obec­nych sygna­li­za­to­rów na nowe w samym tyl­ko mie­ście Jele­nia Góra wynie­sie oko­ło 250 tysię­cy zło­tych. W ska­li kra­ju jest to, zatem bar­dzo poważ­ny wyda­tek, któ­ry obcią­ży budże­ty miast i gmin. Czy na ten cel zosta­ną zabez­pie­cza­ne środ­ki w budże­tach jed­no­stek tere­no­wych? Mamy wąt­pli­wo­ści. Koszt wymia­ny jed­ne­go sygna­li­za­to­ra dźwię­ko­we­go to bli­sko 1000 zł. Czy nie ma tań­sze­go spo­so­bu niż kosz­to­chłon­na wymia­na sta­rych na nowe tym bar­dziej, że ”nowe” nie jest powszech­nie akcep­to­wa­ne?. Dziś dla wie­lu pro­blem na sygnalizacja swietnapozór odle­gły, jutro może doty­czyć każ­de­go z nas… W chwi­li obec­nej z 260 dźwię­ko­wych sygna­li­za­to­rów w Jele­niej Górze sta­wia­ne warun­ki speł­nia 34. Zagad­ko­we pozo­sta­je for­so­wa­nie sygna­łów zamiast cyto­wa­nych powy­żej sygna­łów gło­so­wych mówią­cych jasno czy moż­na iść. Wyda­je się, że zapo­mnia­no o nie­do­wi­dzą­cych obco­kra­jow­cach, któ­rzy jak się oka­zu­je powin­ni przed wizy­tą w Pol­sce prze­cho­dzić kurs sygna­łów obo­wią­zu­ją­cych w naszym kraju.