Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

Spo­tka­nie z Doro­tą Nahre­bec­ka-Sobo­tą — Dyrek­tor­ką Depar­ta­men­tu Wdra­ża­nia RPO

Nahrebecka Sobota Dorota19 czerw­ca we Wro­cła­wiu odby­ło się z ini­cja­ty­wy Dol­no­ślą­skiej Fede­ra­cji Orga­ni­za­cji Poza­rzą­do­wych spo­tka­nie z Doro­tą Nahre­bec­ka-Sobo­tą — Dyrek­tor­ką Depar­ta­men­tu Wdra­ża­nia RPO. 

Tema­tem spo­tka­nia były uwa­gi prak­tycz­ne doty­czą­ce reali­za­cji pro­jek­tów finan­so­wa­nych ze źró­deł EFD III sek­tor Dol­ne­go Ślą­ska. Omó­wio­ne zosta­ły naj­waż­niej­sze barie­ry, na któ­re zwra­ca­ją uwa­gę reali­za­to­rzy i bene­fi­cjen­ci pro­jek­tów. War­to się z nimi zapoznać.

Lista barier sys­te­mo­wych i tech­nicz­nych utrud­nia­ją­ca reali­za­cję pro­jek­tów w ramach fun­du­szy unijnych.

1. Baza kon­ku­ren­cyj­no­ści i zasa­da kon­ku­ren­cyj­no­ści czy pra­wo zamó­wień publicz­nych? Czym jest ZASA­DA KON­KU­REN­CYJ­NO­ŚCI??? Para usta­wą PZP, czy narzę­dziem do upu­blicz­nia­nia zapy­tań ofer­to­wych w celu unik­nię­cia podej­rzeń o wybie­ra­nie wyko­naw­ców z pomi­nię­ciem zasa­dy trans­pa­rent­no­ści i posza­no­wa­nia publicz­nych środ­ków. Wnio­sek o nie trak­to­wa­nie zasa­dy kon­ku­ren­cyj­no­ści jako pra­wa zamó­wień publicznych

ARGU­MEN­TA­CJA: Trak­to­wa­nie zasa­dy kon­ku­ren­cyj­no­ści jako para pra­wa zamó­wień publicz­nych ze wszyst­ki­mi kon­se­kwen­cja­mi praw­ny­mi de fac­to sta­wia zasa­dę kon­ku­ren­cyj­no­ści na rów­ni z pra­wem zamó­wień publicz­nych. A jeśli w ten spo­sób potrak­tu­je­my tą zasa­dę to było­by to naru­sze­nie zasad zwią­za­nych z obo­wią­zu­ją­cym w Pol­sce pra­wem, któ­rych wytycz­ne prze­cież naru­szać nie mogą. Bo jak ina­czej nazwać fakt, iż zasa­da kon­ku­ren­cyj­no­ści de fac­to zawar­ta w doku­men­cie ran­gi wytycz­nych, nagle stoi ponad pol­skim pra­wem, któ­re to pra­wo wprost mówi, iż zwol­nio­ny ze sto­so­wa­nia usta­wy pra­wo zamó­wień publicz­nych są nie­któ­re pod­mio­ty, w tym orga­ni­za­cje poza­rzą­do­we sto­wa­rzy­sze­nia i fun­da­cje. Jeśli w ten spo­sób podej­dzie­my do zagad­nie­nia to jasnym jest, że nie powin­no być tak, że pro­ce­du­ry obowiązujące/wynikające z usta­wy PZP prze­kła­da­ne są do zasa­dy kon­ku­ren­cyj­no­ści. Bo w takim przy­pad­ku mie­li­by­śmy do czy­nie­nia wła­śnie z pra­wem zamó­wień publicz­nych. Jeśli tak ma być, to powiedz­my że wszyst­kie pod­mio­ty pod­le­ga­ją pra­wu zamó­wień publicz­nych. Oczy­wi­ście nie może­my w ten spo­sób powie­dzieć, gdyż zła­ma­li­by­śmy głów­ną zasa­dę nad­rzęd­no­ści pol­skie­go pra­wa nad wytycz­ny­mi i wytycz­ne. Zasa­dy wdra­ża­nia pro­gra­mów unij­nych, nie mogą tego pra­wa w tym zakre­sie łamać. Z tego wywo­du rodzi się wnio­sek o ponow­ne sys­te­mo­we prze­ana­li­zo­wa­nie zasa­dy kon­ku­ren­cyj­no­ści i nie sto­so­wa­nie do niej wszyst­kich lub pra­wie wszyst­kich pro­ce­dur wyni­ka­ją­cych z prak­ty­ki sto­so­wa­nia PZP wyma­ga­nych obec­nie zapi­sa­mi wytycz­nych, inter­pre­ta­cji wyda­wa­nych przez Mini­ster­stwo, instruk­cji wewnętrz­nych dla kon­tro­lu­ją­cych wyda­wa­nych przez insty­tu­cje zaan­ga­żo­wa­ne we wdra­ża­nie EFS(IŻ, IP). Wnio­sku­je­my o to by zamó­wie­nia publicz­ne (w szcze­gól­no­ści te o war­to­ści powy­żej 50 tys. zł net­to) były reali­zo­wa­ne w spo­sób, któ­ry nie naru­szał­by usta­wy PZP, któ­ra to pozwa­la na nie sto­so­wa­nie pra­wa zamó­wień publicz­nych przez nie­któ­re pod­mio­ty, w tym w szcze­gól­no­ści NGO.

2. Sza­co­wa­nie a zasa­da kon­ku­ren­cyj­no­ści: Obo­wią­zek sza­co­wa­nia war­to­ści zamó­wie­nia i doku­men­to­wa­nia tej czyn­no­ści to kolej­ne zbęd­ne obo­wiąz­ki wyni­ka­ją­ce wprost z pró­by prze­nie­sie­nia prak­tyk PZP na grunt zasa­dy kon­ku­ren­cyj­no­ści i obar­cze­nie dodat­ko­wym obo­wiąz­kiem pod­mio­ty reali­zu­ją­ce pro­jek­ty, w tym te któ­re z mocy pra­wa są zwol­nio­ne ze sto­so­wa­nia usta­wy pra­wo zamó­wień publicz­nych. To kolej­ny konik dla kon­tro­lu­ją­cych – pro­to­ko­ły z sza­co­wa­nia, zbie­ra­nie dodat­ko­wych ofert, two­rze­nie papie­rów, anga­żo­wa­nie nie­licz­nej w chwi­li obec­nej kadry do zadań biu­ro­kra­tycz­nych, a nie mery­to­rycz­nych). Spra­wa waż­na tym bar­dziej, że sza­co­wa­nie zosta­ło doko­na­ne w momen­cie pisa­nia budże­tu pro­jek­tu i następ­nie zatwier­dzo­ne zosta­ło umo­wą o dofi­nan­so­wa­nie. Ktoś już to zaak­cep­to­wał, bo uznał iż staw­ki nie są odbie­ga­ją­ce od cen ryn­ko­wych, a teraz ponow­nie mamy udo­wad­niać, w jaki spo­sób sza­cu­je­my staw­ki – to anga­żu­je dodat­ko­we zaso­by i utrud­nia reali­za­cję pro­jek­tów. Wnio­sku­je­my by staw­ki przy­ję­te we wnio­sku były pod­sta­wą do usta­le­nia war­to­ści zamó­wie­nia i wybo­ru odpo­wied­nie­go try­bu postę­po­wa­nia. Osta­tecz­na cena zosta­nie usta­lo­na na pod­sta­wie wybo­ru naj­ko­rzyst­niej­szej ofer­ty, wybra­nej spo­śród tych, któ­re wpły­ną w odpo­wie­dzi ogło­sze­nie o zamówieniu.

3. Pro­ble­my z zamiesz­cza­niem ogło­sze­niem na 7 dni w bazie kon­ku­ren­cyj­no­ści przed 25 stycz­nia 2017, dekre­to­wa­ne w DWUP. Brak jasnej wytycz­nej co robić z taki­mi zapy­ta­nia­mi. Co robić z zapy­ta­nia­mi, któ­re wisia­ły w bazie przez 7 dni do 15.30, czy­li bra­ku­je im nie dni ale godzin. Zda­rza­ją się przy­pad­ki, iż w chwi­li obec­nej IOK nali­cza­ją kary z tary­fi­ka­to­ra jeśli zapy­ta­nie wisia­ło nie do godzi­ny 23.59 siód­me­go dnia. Nale­ży zazna­czyć, iż nie ma fizycz­nej moż­li­wo­ści odbie­ra­nia ofer­ty po zamknię­ciu pra­cy biu­ra, czy­li w oko­li­cach godzi­ny 23.58 (roz­wią­za­niem była­by zmia­na w wytycz­nych i poda­nie licz­by 8 jako wyma­ga­nej licz­by dni publi­ko­wa­nia ogło­szeń w bazie kon­ku­ren­cyj­no­ści. Wyja­śnie­nia i dopre­cy­zo­wa­nie tego zapi­su wyszło z MRR w dniu 20 stycz­nia 2017 roku, dekre­to­wa­ne było w IOK w oko­li­cach 25 stycz­nia 2017 roku, dopie­ro po tym ter­mi­nie moż­na uznać, iż zosta­ło upu­blicz­nio­ne i tra­fi­ło do reali­za­to­rów pro­jek­tów. Bra­ku­je jed­nak jasne­go sta­no­wi­ska w tej sprawie.

4. Za małe kosz­ty pośred­nie. Ceny z prze­szło­ści nie­re­al­ne do dzi­siej­szych zało­żeń pro­jek­to­wych, pozio­mu roz­ro­stu biu­ro­kra­cji, zagad­nień nie­zbęd­nych do pro­wa­dze­nia przez reali­za­to­rów, pod­wy­żek płac na ryn­ku. Nale­ży pamię­tać o wyż­szym niż zakła­da­no wzro­ście pła­cy mini­mal­nej, usta­no­wie­niu mini­mal­nej staw­ki godzi­no­wej dla umów zle­ceń (znacz­ny wzrost od 2017r kosz­tów usług ochro­niar­skich, naj­mu, sprzą­ta­nia itp.). Ponad­to naj­waż­niej­sze i sta­no­wią­ce naj­więk­szy udział w kosz­tach pośred­nich kosz­ty wyna­gro­dzeń cią­gle rosną. Jak wyni­ka z pro­gnoz Komi­sji Euro­pej­skiej (XII. 2016r.) nie­mal we wszyst­kich pań­stwach Unii Euro­pej­skiej śred­nie wyna­gro­dze­nia pra­cow­ni­ków wzro­sną w 2017 roku. Pro­gno­zu­je się, że w Pol­sce w 2017r. wzrost nomi­nal­ny wyna­gro­dzeń wynie­sie: wg. NBP i MF – 5%, wg KE – 4,3%). Rynek pra­cow­ni­ka, z któ­rym mamy już do czy­nie­nia powo­du­je coraz więk­sze ocze­ki­wa­nia pra­cow­ni­ków w zakre­sie ich wynagradzania.

5. Tary­fi­ka­to­ry sta­wek – w więk­szo­ści przy­pad­ków mamy do czy­nie­nia z tzw. tary­fi­ka­to­ra­mi z prze­szło­ści (staw­ki usta­la­ne w okre­sie 3–4 lat wstecz od momen­tu ogło­sze­nia kon­kur­su). W więk­szo­ści IOK brak moż­li­wo­ści ich ure­al­nia­nia np. ure­al­nie­nia sta­wek za usłu­gi hote­lo­we w opar­ciu o real­ne ceny funk­cjo­nu­ją­ce obec­nie na ryn­ku. Sprzecz­no­ści w dzia­ła­niach w tej spra­wie: np. Mini­ster­stwo Rodzi­ny dzia­ła­nie 2.9 Power wyda­je pozwo­le­nia na zmia­ny tary­fi­ka­to­rów, któ­re trak­tu­je wyłącz­nie jako wska­zów­kę do napi­sa­nia budże­tu pro­jek­tu i jeśli w wyni­ku postę­po­wań pro­wa­dzo­nych przez reali­za­to­rów pro­jek­tów, kwo­ty są wyż­sze i są oszczęd­no­ści pozwa­la je prze­ka­zy­wać na ten cel. Inne insty­tu­cje, irra­cjo­nal­nie trzy­ma­ją się zapi­sów w sta­rych tary­fi­ka­to­rach trak­tu­jąc je jako ele­ment doku­men­ta­cji kon­kur­so­wej „nie­zmie­nial­ny i świę­ty”, cho­ciaż ode­rwa­ny od rze­czy­wi­sto­ści i cen obo­wią­zu­ją­cych na rynku.

6. Defi­ni­cja przed­się­bior­stwa spo­łecz­ne­go – wery­fi­ka­cja sta­tu­su, któ­ra jest for­so­wa­na przez Ceza­re­go Mie­rze­jew­skie­go zawę­żą w prak­ty­ce obszar oddzia­ły­wa­nia EFS do spół­dziel­ni socjal­nych, któ­re są bar­dzo waż­nym, ale nie jedy­nym pod­mio­tem eko­no­mii spo­łecz­nej (bo są nim też np. NGO pro­wa­dzą­ce dzia­łal­ność gospo­dar­czą). Wnio­sek o roz­sze­rze­nie defi­ni­cji przed­się­bior­stwa społecznego.

7. SL — kło­po­ty, cza­so­chłon­ność, zawie­sza­nie, brak prak­tycz­nych funk­cji i potrze­ba kre­atyw­ne­go ich popra­wia­nia, gigan­tycz­na ilość ska­no­wa­nych doku­men­tów, któ­re za pośred­nic­twem tego sys­te­mu są prze­ka­zy­wa­ne do IP/IZ. (Z SL znikają/nadpisują się dane bez inge­ren­cji bene­fi­cjen­ta i opie­ku­na w DWUP np. w mie­sią­cu maju oso­ba X zamie­ni­ła się imieniem/nazwiskiem/peselem z oso­bą Y, sta­no­wi­ska pozo­sta­ły oso­by X; w dniu dzi­siej­szym oka­za­ło się, że jed­na oso­ba i jej sta­no­wi­ska znik­nę­ły z bazy per­so­ne­lu, znik­nę­ły tak­że okre­sy już zatwier­dzo­ne od czerw­ca 2016 roku; SL dzia­ła bar­dzo powo­li, wpro­wa­dze­nie każ­de­go ele­men­ty wyma­ga prze­kli­ka­nia, jeże­li sys­tem jest obcią­żo­ny każ­de prze­kli­ka­nie trwa kil­ka minut; doty­czy to bar­dzo banal­nych danych, jak np. wpro­wa­dza­nie godzin do cza­su pracy)

8. Opie­ku­no­wie spraw­dza­ją­cy zamó­wie­nia publicz­ne z bazy kon­ku­ren­cyj­no­ści — brak wie­dzy i doświad­cze­nia w tym zakre­sie, cza­so­chłon­ność pro­ce­dur w tym zakre­sie w związ­ku z powyższym.

9. Umo­wy zle­ce­nie, któ­re zgod­nie z obo­wią­zu­ją­cym od 2017 roku pra­wem nale­ży wypła­cać na koniec mie­sią­ca, a kwa­li­fi­ko­wal­ność i roz­li­cza­nie jest de fac­to zada­nio­we Zle­ce­nio­bior­cy a nie cza­so­we. W prak­ty­ce nale­ży zapła­cić rachun­ki Zle­ce­nio­bior­com naj­póź­niej na koniec mie­sią­ca, aby nie nara­zić się na 30 000 zło­to­wą karę. Zgod­nie z obo­wią­zu­ją­cym pra­wem wypła­ta musi nastą­pić już na pod­sta­wie oświad­cze­nie zało­żo­ne­go przez Zle­ce­nio­bior­cę, iż pra­cę wyko­nał, bez wzglę­du czy dostar­czył wszyst­kie wyma­ga­ne doku­men­ty roz­li­cze­nio­we. Nie­spój­ność w tym zakre­sie utrud­nia reali­za­cję pro­jek­tów w opi­sa­nym obsza­rze, a dodat­ko­wo nara­ża pro­jek­to­daw­ców na nie kwa­li­fi­ko­wal­ność ponie­sio­nych kosz­tów, w przy­pad­ku, gdy Zle­ce­nio­bior­ca nie wyko­na swo­jej pra­cy lub gdy się z niej popraw­nie nie rozliczy.

10. Brak patrze­nia przez sys­tem EFS i sys­tem reali­za­cji oraz kon­tro­li na Uczest­ni­ka przez pry­zmat osią­ga­nych efek­tów, zmian w posta­wie i życiu Uczestników/czek pro­jek­tów, a patrze­nie wyłącz­nie przez lite­ral­ne pro­ce­du­ry, doku­men­ty, wyszu­ki­wa­nie błę­dów w zasa­dzie kon­ku­ren­cyj­no­ści, pro­ce­du­rach pra­wa zamó­wień publicznych.

11. Brak bie­żą­ce­go dostę­pu dla reali­za­to­rów pro­jek­tów do wszyst­kich wyda­wa­nych inter­pre­ta­cji wraz z zapy­ta­nia­mi. Brak miej­sca, w któ­rym te inter­pre­ta­cje i wyja­śnie­nie są zgro­ma­dzo­ne, ota­go­wa­ne i łatwo wyszu­ki­wal­ne. Dodat­ko­wo Insty­tu­cja Zarzą­dza­ją­ca wyda­je inter­pre­ta­cje, któ­ra potra­fi odwo­łać w 2 dni póź­niej. W więk­szo­ści wypad­ków doty­czy to pro­gra­mu POWER, RPO zaś bojąc się odpo­wie­dzial­no­ści nie podej­mu­ją same decy­zji i cze­ka­ją na ruch mini­ster­stwa. Bene­fi­cjen­ci nie mają dostę­pu bie­żą­ce­go do wyda­wa­nych inter­pre­ta­cji. Roz­wią­za­nie: Utwo­rze­nie dostęp­nej dla realizatorów/ bene­fi­cjen­tów Bazy wie­dzy lub udo­stęp­nie­nie ist­nie­ją­cej (obec­nie dostęp ma ją IZ i IP).

12. Brak spój­no­ści w wyda­wa­nych sta­no­wi­skach w obrę­bie jed­nej IŻ/IP (roż­ne sta­no­wi­ska w tej samej spra­wie opie­ku­nów i kon­tro­le­rów; róż­ne sta­no­wi­ska poszcze­gól­nych wydzia­łów (rynek pra­cy, edu­ka­cja w kwe­stiach wspól­nych, np. pro­ce­du­ral­nych), ase­ku­ra­cyj­ne odpo­wie­dzi na pyta­nia sta­wia­ne w SL w opar­ciu o sta­ny rze­czy­wi­ste, zrzu­ca­ją­ce każ­do­ra­zo­wo odpo­wie­dzial­ność na reali­za­to­rów pro­jek­tów, mimo że są wyni­kiem doku­men­ta­cji przy­go­to­wy­wa­nych przez IOK. Brak jest jed­no­znacz­ne­go stanowiska/zapisu w wytycz­nych lub innych rów­no­waż­nych doku­men­tach, któ­re nakła­da­ły­by odpo­wie­dzial­ność za wyda­wa­ne odpo­wie­dzi i inter­pre­ta­cje na insty­tu­cje i oso­by je wydające.

13. Rów­no­le­głe kon­tro­le w kil­ku pro­jek­tach naraz u jed­ne­go bene­fi­cjen­ta , brak moż­li­wo­ści zabez­pie­cze­nia pra­wa reali­za­to­rów pro­jek­tów do mak­sy­mal­nie 1 kon­tro­li w tym samym czasie.

14. Nie­li­mi­to­wa­ny czas na kon­tro­le. Są przy­pad­ki, że kon­tro­le trwa­ją 3 tygo­dnie. W tym cza­sie cała (nie­wiel­ka) kadra pro­jek­to­wa nie może w prak­ty­ce reali­zo­wać zadań projektowych.

15. Sys­tem SL a kon­tro­le. Po co komu SL sko­ro na potrze­by i wnio­sek kon­tro­li ( z 3 dnio­wym cza­sa­mi zale­d­wie wyprze­dze­niem) pro­jek­to­daw­cy muszą wypeł­niać dla zespo­łów kon­tro­l­nych zesta­wie­nia typu: • Zesta­wie­nie imion i nazwisk wszyst­kich uczest­ni­ków pro­jek­tu • Zesta­wień wyko­naw­ców • Zesta­wie­nie per­so­ne­lu pro­jek­tu • Zesta­wie­nie pro­jek­tów reali­zo­wa­nych przez projektodawcę.

16. Kil­ku­mie­sięcz­ny okres ocze­ki­wa­nia na akcep­ta­cję zmian w pro­jek­tach.
17. Ase­ku­ra­cyj­ność pra­cow­ni­ków IOK, któ­rzy nie­jed­no­krot­nie pro­szą o nie wysy­ła­nie infor­ma­cji za pośred­nic­twem SL, tyl­ko dro­gą e‑mailową (twier­dząc, że będzie szyb­ciej), a następ­nie odpo­wia­da­jąc na pismo zabez­pie­cza­ją się poniż­szą for­mu­łą: „Pra­cow­nik Dzia­łu Pro­jek­tów EFS III w Wydzia­le Wdra­ża­nia EFS nie inter­pre­tu­je prze­pi­sów pra­wa ogól­nie obo­wią­zu­ją­ce­go w kra­ju, w tym Pra­wa Zamó­wień Publicz­nych, zapi­sów zawar­tych w Kodek­sie Pra­cy, Kodek­sie Cywil­nym, usta­wie o sys­te­mie oświa­ty, usta­wie o rachun­ko­wo­ści, nie odpo­wia­da za zarzą­dza­nie pro­jek­ta­mi, a infor­ma­cje udzie­la­ne przez nie­go tele­fo­nicz­nie lub mailo­wo powin­ny być trak­to­wa­ne jako wska­zów­ki postę­po­wa­nia a nie jako ofi­cjal­ne decy­zje IP wyda­wa­ne w sprawie”.

18. Poważ­ne utrud­nie­nie w wysta­wia­niu popraw­nych zaświad­czeń o udzie­lo­nej pomo­cy de mini­mis z wyko­rzy­sta­niem apli­ka­cji SHRIMP w dniu udzie­le­nia tej pomo­cy Argu­men­ta­cja Apli­ka­cja SHRIMP wczy­tu­je bie­żą­cy kurs euro nie­zbęd­ny do popraw­ne­go wysta­wie­nia zaświad­czeń o udzie­lo­nej pomo­cy de mini­mis dla przed­się­bior­ców korzy­sta­ją­cych z fun­du­szy unij­nych każ­de­go dnia po godzi­nie 14.00. Roz­po­rzą­dze­nie w zakre­sie udzie­la­nia pomo­cy de mini­mis nakła­da na insty­tu­cję udzie­la­ją­cą pomo­cy obo­wią­zek wysta­wie­nia zaświad­cze­nia o wyso­ko­ści otrzy­ma­nej pomo­cy w dniu pod­pi­sa­nia umo­wy z bene­fi­cjen­tem pomo­cy. W prak­ty­ce więc, jeśli w danym dniu pod­pi­sy­wa­nych jest kil­ka­dzie­siąt umów wysta­wie­nie popraw­nie prze­li­czo­nych i pra­wi­dło­wych zaświad­czeń w godzi­nach pra­cy insty­tu­cji jest nie­moż­li­we. Wysta­wie­nie zaświad­czeń z tzw. ręki na pod­sta­wie śred­nich kur­sów euro ogło­szo­nych przez NBP za dany dzień nie daje spój­nych kwot z apli­ka­cją SHRIMP. Pro­blem zna­ny jest pra­cow­ni­kom UOKIK, któ­rzy wska­zu­ją iż apli­ka­cja SHRIMP cytat „nie jest doskonała”.

Zesta­wie­nie barier, wyłącz­nie zdia­gno­zo­wa­nych jako takie, któ­re mają wpływ na sys­tem wdra­ża­nia fun­du­szy unij­nych w zakre­sie reali­za­cji EFS, powsta­ło w wyni­ku wywia­dów bez­po­śred­nich z reali­za­to­ra­mi pro­jek­tów z sek­to­ra NGO w okre­sie od listo­pad 2016 roku do czerw­ca 2017 roku.