WIELKIE DZIEŁA WOKALNO-INSTRUMENTALNE
data: 08/11/2019 godz. 19:30; Cena wejściówki: 30 zł
miejsce: Kościół p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Jeleniej Górze
Wykonawcy:
Szymon Makowski – dyrygent
Catarina Coresi (Rumunia) – sopran
Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak – mezzosopran
Tadeusz Szlenkier – tenor
Damian Konieczek – bas
Chór Fenix z Wrocławia
— przygotowanie chóru: Agnieszka Franków-Żelazny i Aleksandra Dudycz
Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
— przygotowanie chóru Agnieszka Franków-Żelazny i Magdalena Wojtas
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
W programie:
Giuseppe Verdi – Messa da Requiem
Requiem Verdiego niewątpliwie wymyka się wszelkim konwencjom. Jest niesamowitym spotkaniem sacrum i profanum, które słuchaczy nie pozostawia obojętnych, a jego pojawienie się na estradach od lat wywołuje niezmienne zainteresowanie. Kompozycja wyrosła na gruncie chrześcijańskich tradycji i symboli, jednak nie mieści się w liturgicznych ramach. Dzieje się tak zarówno ze względu na imponujący rozmiar dzieła, jak i niesamowicie silną — jakże charakterystyczną dla mistrza włoskiej opery — dawkę emocji i dramatyzmu. Trudno się dziwić tak osobistej ekspresji uczuć, gdyż ostatecznym bodźcem do napisania tak emocjonalnej mszy żałobnej był wstrząs jaki wywołała u Verdiego śmierć Alessandro Manzoniego, pisarza, którego kompozytor podziwiał od lat młodzieńczych.
************************************************************************************************************************************
CHAMPIONS OF ILLUSION
data: 10/11/2019 godz. 16:00 Cena biletów: 120 zł, 100 zł
miejsce: Sala Koncertowa im. Stefana Strahla
Pokazy iluzjonistów w ramach Międzynarodowego Festiwalu Iluzji Champions of Illusion.
***********************************************************************************************************************************
NIEPODLEGŁA – KONCERT PATRIOTYCZNY
data: 15/11/2019 godz. 19:00 Cena: 30 zł
miejsce: Sala Koncertowa im. Stefana Strahla
Wykonawcy
Aleksandra Lisowska – sopran
Karol Mieliński – tenor
Wrocławski Zespół Instrumentów Dętych w składzie:
Tomasz Szwecki – trąbka
Piotr Bugaj – trąbka
Mateusz Feliński – waltornia
Tomasz Pastuszka – eufonium
Grzegorz Pastuszka – tuba
Program:
Edward Maj – Apel strzelecki
Feliks Gwiżdż – Przybyli ułani
Autor nieznany – Wojenko, wojenko
Autor nieznany – Hej, hej ułani
Rajnold Suchodolski – Polonez Kościuszki
Autor Nieznany – Marsz, marsz Polonia
Rajnold Suchodolski – Bywaj dziewczę zdrowe
Władysław Tarnowski – Jak to na wojence ładnie
Wacław Dehnoff, Zygmunt Pomarański – O mój rozmarynie
Roman Ślęzak, Wasyl Agapkin – Rozszumiały się wierzby
Tadeusz Ostrowski – Pierwsza Kadrowa
Andrzej Brzuchal Sikorski – Marsz Pierwszej Brygady
Bolesław Lubicz-Zahorski, Leon Łuskino – Szara piechota
Michał Zieliński – Serce w plecaku
Jan Lankau, Mieczysław Kozar-Słobudzki – Białe róże
Feliks Konarski, Alfred Szultz – Czerwone maki
Ignacy Krasicki, Ignacy Krasicki – Hymn do miłości ojczyzny
Casimir Francois Delavinge, tłumaczenie Karol Sienkiewicz, muz. Karol Kurpiński – Warszawianka
Maria Konopnicka, Feliks Nowowiejski – Rota
Józef Wybicki – Mazurek Dąbrowskiego
Są takie utwory, które towarzyszą narodowi polskiemu od wieków i które każdy Polak powinien znać. W listopadowy wieczór zapraszamy na koncert pełen muzyki patriotycznej w pięknych aranżacjach. Z pewnością będzie to niezapomniana podróż po muzycznej historii walki o ukochaną Ojczyznę
************************************************************************************************************************************
NIEDZIELNY PORANEK MUZYCZNY – RAZ, DWA,TRZY… RYTM PATRZY!
data: 17/11/2019 godz. 10:30; 12:30 Cena: 15 zł, 12 zł
miejsce: Sala Koncertowa im. Stefana Strahla
Wykonawcy
Agnieszka Gierus — prowadzenie
Dominika Łukasiewicz — prowadzenie
Zespół kameralny
W górach, do których wybiera się Rytm, w małej, wielokanciastej chatce mieszka muzyczny matematyk. Ta chuda i zupełnie zakręcona na punkcie układania i porządkowania postać nosi imię Metrum. Gdy tylko Rytm go poznaje, nagle czuje, że z nikim nie znalazł wcześniej takiego porozumienia. Co takiego przyniesie ta znajomość? Czy przerodzi się w przyjaźń? Przekonajmy się sami!
************************************************************************************************************************************
ZDROJOWE CZWARTKI Z FILHARMONIA – DO ŁEZKI ŁEZKA
data: 21/11/2019 godz. 19:00 Cena: 25 zł Cena promocyjna 22 zł
miejsce: Sala Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze
Wykonawcy:
Krzysztof Pachołek – fortepian, śpiew
Dominika Łukasiewicz – klarnet, prowadzenie
Łukasz Wilczura – obój
Mateusz Filip – kontrabas
W programie:
Michał Zabłocki/Grzegorz Turnau – To tu, to tam
Michał Zabłocki/Grzegorz Turnau – Cichosza
Michał Zabłocki/Grzegorz Turnau – Między ciszą a ciszą
Agnieszka Osiecka/Jan Pietrzak – Czy te oczy mogą kłamać
Agnieszka Osiecka/Zygmunt Konieczny – Oczy tej małej
Agnieszka Osiecka/Jarosław Abramow-Newerly – Okularnicy
Kazimierz Winkler/Władysław Szpilman – Tych lat nie odda nikt
Marek Grechuta – Będziesz moją Panią
Marek Grechuta/Jan Kanty Pawluśkiewicz – Dni, których jeszcze nie znamy
Marek Grechuta/Jan Kanty Pawluśkiewicz – Dzikie wino
Agnieszka Osiecka/Jerzy Satanowski – Ukradła cyganka kurę
Agnieszka Osiecka/Jarosław Abramow-Newerly – Mówiłam żartem
Janusz Kofta/Andrzej Korzyński – Do łezki łezka
Koncert w ramach cyklu Zdrojowe Czwartki z Filharmonią.
************************************************************************************************************************************
PORYWY ROMANTYZMU
data: 22/11/2019 godz. 19:00 Cena: 40 zł, 30 zł Cena promocyjna w sektorze A i C: 25 zł
miejsce: Sala Koncertowa im. Stefana Strahla
Wykonawcy
Paweł Kotla – dyrygent
Paweł Kowalski – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
W programie:
Modest Musorgski – Noc na Łysej Górze
Aleksander Skriabin – Koncert fortepianowy fis-moll op. 20
Robert Schumann – IV Symfonia d‑moll op. 120
Romantyczna słowiańskość początkowego okresu twórczości Aleksandra Skriabina, z którego pochodzi jedyny jego Koncert fortepianowy, była nieco inna niż ta Modesta Musorgskiego. Z drugiej strony porównując twórczość obu kompozytorów trzeba pamiętać, ze większość instrumentalnych dzieł Musorgskiego pozostała przez niego niedokończona. Kompozycja o tytule Noc świętojańska na Łysej Górze odnaleziona została wyłącznie w szkicach. Ich zebrania i instrumentacji podjął się Nikołaj Rimski –Korsakow, który choć starał się oddać ideę zamysłu przyjaciela, sam stworzył ostateczny kształt utworu.
Wśród tych kompozycji niewątpliwie najczystszy typ muzyki romantycznej prezentowany jest przez twórczość Roberta Schumanna. Jego druga w kolejności, a czwarta pod względem wydania Symfonia, uznawana jest za jeden z najpiękniejszych utworów symfonicznych jego epoki. Ciekawostką jest, że IV Symfonia powstała w dwóch wersjach — tego wieczoru zabrzmi ta o 10 lat dojrzalsza.
************************************************************************************************************************************
SEN TO CZY JAWA
data: 28/11/2019 godz. 19:00 Cena: 40 zł, Cena promocyjna w sektorze A i C: 30 zł
miejsce: Sala Koncertowa im. Stefana Strahla
Wykonawcy
MERHABA KADIN w składzie:
Elwira Kozak – wokal
Wojciech Michalski – wokal
Róża Wysocka – instrumenty klawiszowe
Natalia Wysocka – skrzypce
Marek Mikulski – gitara klasyczna
Tomasz Kujawa – instrumenty perkusyjne
Agata Szmigrodzka – taniec, choreografia, teksty, instrumenty perkusyjne
W programie:
I część ORIENTALNO-CYGAŃSKA
Na progu (Czas zmiany) – muz. tradycyjna orientalna
Maharadżowie – muz. tradycyjna orientalna
Za co? – muz. tradycyjna orientalna
Sigi dim (aranż instrumentalny) – muz. Tarkan
Czy tam? – muz. tradycyjna orientalna
Kochanie – muz. tradycyjna cygańska
Bajka – muz. tradycyjna orientalna
Tułacze świata – muz. tradycyjna cygańska
II część HISZPAŃSKO-CYGAŃSKA
Oj dolo ma – muz. tradycyjna cygańska
Król – muz. tradycyjna hiszpańska
Silia y el tiempo (utwór instrumentalny) – muz. Vicente Amigo
Powrót – muz. Antonio Poveda
Czarownica – muz. tradycyjna orientalna
Callejon de la luna (utwór instrumentalny) – muz. Vicente Amigo
Alchemik – muz. tradycyjna hiszpańska
Boże daj – muz. tradycyjna cygańska
Jestem tylko kroplą – muz. Lole Montoya
Są takie brzmienia, które wprowadzają nas w wyjątkowy stan błogości. W ramach Rozrywkowych Czwartków w Filharmonii czeka nas pieśniarsko — taneczna opowieść o uczuciach i marzeniach. Barwna egzotyka przeplata się tu ze swojską rzeczywistością. Wyjątkowe aranżacje — przepełnione cygańskimi brzmieniami, przeplatane muzyką flamenco a także ubarwione orientalnymi rytmami z pewnością urzekną słuchaczy i sprawią, że każdy odnajdzie w nich coś dla siebie. Klamrą łączącą całość są poetyckie teksty i ciekawe choreografie autorstwa Agaty Szmigrodzkiej. Przygotowane przez nią teksty oraz pełen pasji taniec są z jednej strony namacalne i dosadne, z drugiej zaś ulotne i oniryczne.
************************************************************************************************************************************
W POGONI ZA MUZYCZNYM PIĘKNEM
data: 29/11/2019 godz. 19:00 Cena: 30 zł, 25 zł Cena promocyjna w sektorze A i C: 20 zł
miejsce: Sala Koncertowa im. Stefana Strahla
Wykonawcy
Aleksander Gref – dyrygent
Jacek Marcinów – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
W programie:
Sergiusz Prokofiew – Uwertura na tematy żydowskie op. 34a
Igor Strawiński – Koncert skrzypcowy D‑dur
Ludwig van Beethoven – IV Symfonia B‑dur op. 60
Główni przedstawiciele neoklasycyzmu, do których niewątpliwie należeli Sergiusz Prokofiew oraz Igor Strawiński, poszli inną drogą niż poprzedzający ich kompozytorzy epoki romantyzmu, których głównym celem była gra na emocjach słuchaczy. Dla obu muzyka miała być piękna sama w sobie — pozbawiona programu lecz posiadająca jasną formę, genialną harmonię i mistrzowską instrumentację.
Uwertura na tematy żydowskie powstała na zamówienie kameralnego zespołu podczas podróży Sergiusza Prokofiewa do Stanów Zjednoczonych,. Dopiero po długich namowach kompozytor zgodził się przygotować jej orkiestrową wersję. Ta, choć zdecydowanie rzadziej wykonywana od oryginału, z pewnością stanie się interesującym wstępem do Koncertu skrzypcowego D‑dur, napisanego przez Igora Strawińskiego dla Samuela Dushkina, amerykańskiego skrzypka żydowskiego pochodzenia.
Neoklasyczne poszukiwanie muzycznego piękna nawiązywało bezpośrednio do dzieł takich Mistrzów, jak Ludwig van Beethoven. Jego IV Symfonia została nazwana przez Roberta Schumanna „smukłą dziewczyną grecką pomiędzy olbrzymami północnego kraju”. Miało to podkreślić jej niezwykłą lekkość, w porównaniu do beethovenowskiej III i V symfonii. Dzieło Ludwiga van Beethovena zostało wybrane do repertuaru koncertowego przez uczestników zeszłorocznej edycji Programu Instytutu Muzyki i Tańca Filharmonia, ostrożnie wciąga!