Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

Infor­ma­cja kon­cer­to­wa listo­pad 2019

filharmoniajgx400WIEL­KIE DZIE­ŁA WOKALNO-INSTRUMENTALNE 

data: 08/11/2019 godz. 19:30; Cena wej­ściów­ki:  30 zł 

miej­sce: Kościół p.w. Pod­wyż­sze­nia Krzy­ża Świę­te­go w Jele­niej Górze

 Wyko­naw­cy:

Szy­mon Makow­ski – dyry­gent
Cata­ri­na Core­si (Rumu­nia) – sopran
Elż­bie­ta Kacz­ma­rzyk-Jan­czak – mez­zo­so­pran
Tade­usz Szlen­kier – tenor
Damian Konie­czek – bas
Chór Fenix z Wro­cła­wia
— przy­go­to­wa­nie chó­ru: Agniesz­ka Fran­ków-Żela­zny i Alek­san­dra Dudycz
Chór im. Sta­ni­sła­wa Kru­kow­skie­go Aka­de­mii Muzycz­nej im. Karo­la Lipiń­skie­go we Wro­cła­wiu 
— przy­go­to­wa­nie chó­ru Agniesz­ka Fran­ków-Żela­zny i Mag­da­le­na Woj­tas
Orkie­stra Sym­fo­nicz­na Fil­har­mo­nii Dolnośląskiej

W pro­gra­mie:

Giu­sep­pe Ver­di – Mes­sa da Requiem

Requ­iem Ver­die­go nie­wąt­pli­wie wymy­ka się wszel­kim kon­wen­cjom. Jest nie­sa­mo­wi­tym spo­tka­niem sacrum i pro­fa­num, któ­re słu­cha­czy nie pozo­sta­wia obo­jęt­nych, a jego poja­wie­nie się na estra­dach od lat wywo­łu­je nie­zmien­ne zain­te­re­so­wa­nie. Kom­po­zy­cja wyro­sła na grun­cie chrze­ści­jań­skich tra­dy­cji i sym­bo­li, jed­nak nie mie­ści się w litur­gicz­nych ramach. Dzie­je się tak zarów­no ze wzglę­du na impo­nu­ją­cy roz­miar dzie­ła, jak i nie­sa­mo­wi­cie sil­ną — jak­że cha­rak­te­ry­stycz­ną dla mistrza wło­skiej ope­ry — daw­kę emo­cji i dra­ma­ty­zmu. Trud­no się dzi­wić tak oso­bi­stej eks­pre­sji uczuć, gdyż osta­tecz­nym bodź­cem do napi­sa­nia tak emo­cjo­nal­nej mszy żałob­nej był wstrząs jaki wywo­ła­ła u Ver­die­go śmierć Ales­san­dro Man­zo­nie­go, pisa­rza, któ­re­go kom­po­zy­tor podzi­wiał od lat młodzieńczych.

************************************************************************************************************************************

CHAM­PIONS OF ILLUSION

 

data: 10/11/2019 godz. 16:00                                                                                   Cena bile­tów: 120 zł, 100 zł

miej­sce: Sala Kon­cer­to­wa im. Ste­fa­na Strahla 

 

Poka­zy ilu­zjo­ni­stów w ramach Mię­dzy­na­ro­do­we­go Festi­wa­lu Ilu­zji Cham­pions of Illusion.

***********************************************************************************************************************************

NIE­POD­LE­GŁA – KON­CERT PATRIOTYCZNY

 data: 15/11/2019 godz. 19:00                                                                                                           Cena: 30 zł 

miej­sce: Sala Kon­cer­to­wa im. Ste­fa­na Strahla 

Wyko­naw­cy

Alek­san­dra Lisow­ska – sopran 
Karol Mie­liń­ski – tenor 
Wro­cław­ski Zespół Instru­men­tów Dętych w skła­dzie:
Tomasz Szwec­ki – trąb­ka 
Piotr Bugaj – trąb­ka 
Mate­usz Feliń­ski – wal­tor­nia 
Tomasz Pastusz­ka – eufo­nium 
Grze­gorz Pastusz­ka – tuba

 Program:

Edward Maj – Apel strze­lec­ki
Feliks Gwiżdż – Przy­by­li uła­ni
Autor nie­zna­ny – Wojen­ko, wojen­ko
Autor nie­zna­ny – Hej, hej uła­ni
Raj­nold Sucho­dol­ski – Polo­nez Kościusz­ki
Autor Nie­zna­ny – Marsz, marsz Polo­nia
Raj­nold Sucho­dol­ski – Bywaj dziew­czę zdro­we
Wła­dy­sław Tar­now­ski – Jak to na wojen­ce ład­nie
Wacław Deh­noff, Zyg­munt Poma­rań­ski – O mój roz­ma­ry­nie
Roman Ślę­zak, Wasyl Agap­kin – Roz­szu­mia­ły się wierz­by
Tade­usz Ostrow­ski – Pierw­sza Kadro­wa
Andrzej Brzu­chal Sikor­ski – Marsz Pierw­szej Bry­ga­dy
Bole­sław Lubicz-Zahor­ski, Leon Łuski­no – Sza­ra pie­cho­ta
Michał Zie­liń­ski – Ser­ce w ple­ca­ku
Jan Lan­kau, Mie­czy­sław Kozar-Sło­budz­ki – Bia­łe róże
Feliks Konar­ski, Alfred Szultz – Czer­wo­ne maki
Igna­cy Kra­sic­ki, Igna­cy Kra­sic­ki – Hymn do miło­ści ojczy­zny
Casi­mir Fran­co­is Dela­vin­ge, tłu­ma­cze­nie Karol Sien­kie­wicz, muz. Karol Kur­piń­ski – War­sza­wian­ka
Maria Konop­nic­ka, Feliks Nowo­wiej­ski – Rota
Józef Wybic­ki – Mazu­rek Dąbrowskiego

 Są takie utwo­ry, któ­re towa­rzy­szą naro­do­wi pol­skie­mu od wie­ków i któ­re każ­dy Polak powi­nien znać. W listo­pa­do­wy wie­czór zapra­sza­my na kon­cert pełen muzy­ki patrio­tycz­nej w pięk­nych aran­ża­cjach. Z pew­no­ścią będzie to nie­za­po­mnia­na podróż po muzycz­nej histo­rii wal­ki o uko­cha­ną Ojczyznę

************************************************************************************************************************************

 NIE­DZIEL­NY PORA­NEK MUZYCZ­NY – RAZ, DWA,TRZY… RYTM PATRZY!

 data: 17/11/2019 godz. 10:30; 12:30                                                                                                           Cena: 15 zł, 12 zł

miej­sce: Sala Kon­cer­to­wa im. Ste­fa­na Strahla 

 Wykonawcy

Agniesz­ka Gie­rus — pro­wa­dze­nie 
Domi­ni­ka Łuka­sie­wicz — pro­wa­dze­nie 
Zespół kameralny

W górach, do któ­rych wybie­ra się Rytm, w małej, wie­lo­kan­cia­stej chat­ce miesz­ka muzycz­ny mate­ma­tyk. Ta chu­da i zupeł­nie zakrę­co­na na punk­cie ukła­da­nia i porząd­ko­wa­nia postać nosi imię Metrum. Gdy tyl­ko Rytm go pozna­je, nagle czu­je, że z nikim nie zna­lazł wcze­śniej takie­go poro­zu­mie­nia. Co takie­go przy­nie­sie ta zna­jo­mość? Czy prze­ro­dzi się w przy­jaźń? Prze­ko­naj­my się sami! 

************************************************************************************************************************************

ZDRO­JO­WE CZWART­KI Z FIL­HAR­MO­NIA – DO ŁEZ­KI ŁEZKA

 data: 21/11/2019 godz. 19:00                                                                                                                      Cena: 25 zł  Cena pro­mo­cyj­na 22 zł 

miej­sce: Sala Zdro­jo­we­go Teatru Ani­ma­cji w Jele­niej Górze

 Wyko­naw­cy:

Krzysz­tof Pacho­łek – for­te­pian, śpiew
Domi­ni­ka Łuka­sie­wicz – klar­net, pro­wa­dze­nie
Łukasz Wil­czu­ra – obój
Mate­usz Filip – kontrabas

 W pro­gra­mie:

Michał Zabłocki/Grzegorz Tur­nau – To tu, to tam
Michał Zabłocki/Grzegorz Tur­nau – Cicho­sza
Michał Zabłocki/Grzegorz Tur­nau – Mię­dzy ciszą a ciszą
Agniesz­ka Osiecka/Jan Pie­trzak – Czy te oczy mogą kła­mać
Agniesz­ka Osiecka/Zygmunt Koniecz­ny – Oczy tej małej
Agniesz­ka Osiecka/Jarosław Abra­mow-Newer­ly – Oku­lar­ni­cy
Kazi­mierz Winkler/Władysław Szpil­man – Tych lat nie odda nikt
Marek Gre­chu­ta – Będziesz moją Panią
Marek Grechuta/Jan Kan­ty Paw­luś­kie­wicz – Dni, któ­rych jesz­cze nie zna­my
Marek Grechuta/Jan Kan­ty Paw­luś­kie­wicz – Dzi­kie wino
Agniesz­ka Osiecka/Jerzy Sata­now­ski – Ukra­dła cygan­ka kurę
Agniesz­ka Osiecka/Jarosław Abra­mow-Newer­ly – Mówi­łam żar­tem
Janusz Kofta/Andrzej Korzyń­ski – Do łez­ki łezka

Kon­cert w ramach cyklu Zdro­jo­we Czwart­ki z Filharmonią.

************************************************************************************************************************************

PORY­WY ROMANTYZMU

 data: 22/11/2019 godz. 19:00                                                                       Cena: 40 zł, 30 zł       Cena pro­mo­cyj­na w sek­to­rze A i C: 25 zł

miej­sce: Sala Kon­cer­to­wa im. Ste­fa­na Strahla 

 Wykonawcy

Paweł Kotla – dyry­gent
Paweł Kowal­ski – for­te­pian
Orkie­stra Sym­fo­nicz­na Fil­har­mo­nii Dolnośląskiej

W pro­gra­mie: 

Modest Musorg­ski – Noc na Łysej Górze
Alek­san­der Skria­bin – Kon­cert for­te­pia­no­wy fis-moll op. 20
Robert Schu­mann – IV Sym­fo­nia d‑moll op. 120

 Roman­tycz­na sło­wiań­skość począt­ko­we­go okre­su twór­czo­ści Alek­san­dra Skria­bi­na, z któ­re­go pocho­dzi jedy­ny jego Kon­cert for­te­pia­no­wy, była nie­co inna niż ta Mode­sta Musorg­skie­go. Z dru­giej stro­ny porów­nu­jąc twór­czość obu kom­po­zy­to­rów trze­ba pamię­tać, ze więk­szość instru­men­tal­nych dzieł Musorg­skie­go pozo­sta­ła przez nie­go nie­do­koń­czo­na. Kom­po­zy­cja o tytu­le  Noc świę­to­jań­ska na Łysej Górze odna­le­zio­na zosta­ła wyłącz­nie w szki­cach. Ich zebra­nia i instru­men­ta­cji pod­jął się Niko­łaj Rim­ski –Kor­sa­kow,  któ­ry choć sta­rał się oddać ideę zamy­słu przy­ja­cie­la, sam stwo­rzył osta­tecz­ny kształt utworu.

Wśród tych kom­po­zy­cji nie­wąt­pli­wie naj­czyst­szy typ muzy­ki roman­tycz­nej pre­zen­to­wa­ny jest przez twór­czość Rober­ta Schu­man­na. Jego dru­ga w kolej­no­ści, a czwar­ta pod wzglę­dem wyda­nia Sym­fo­nia, uzna­wa­na jest za jeden z naj­pięk­niej­szych utwo­rów sym­fo­nicz­nych jego epo­ki. Cie­ka­wost­ką jest, że IV Sym­fo­nia powsta­ła w dwóch wer­sjach —  tego wie­czo­ru zabrzmi ta o 10 lat dojrzalsza.

************************************************************************************************************************************

SEN TO CZY JAWA

data: 28/11/2019 godz. 19:00                                                                       Cena: 40 zł,    Cena pro­mo­cyj­na w sek­to­rze A i C: 30 zł

miej­sce: Sala Kon­cer­to­wa im. Ste­fa­na Strahla 

 Wykonawcy

MER­HA­BA KADIN w skła­dzie:
Elwi­ra Kozak – wokal
Woj­ciech Michal­ski – wokal 
Róża Wysoc­ka – instru­men­ty kla­wi­szo­we
Nata­lia Wysoc­ka – skrzyp­ce
Marek Mikul­ski – gita­ra kla­sycz­na
Tomasz Kuja­wa – instru­men­ty per­ku­syj­ne
Aga­ta Szmi­grodz­ka – taniec, cho­re­ogra­fia, tek­sty, instru­men­ty perkusyjne

 W pro­gra­mie: 

I część ORIEN­TAL­NO-CYGAŃ­SKA
Na pro­gu (Czas zmia­ny) – muz. tra­dy­cyj­na orien­tal­na
Maha­ra­dżo­wie – muz. tra­dy­cyj­na orien­tal­na
Za co? – muz. tra­dy­cyj­na orien­tal­na
Sigi dim (aranż instru­men­tal­ny) – muz. Tar­kan
Czy tam? – muz. tra­dy­cyj­na orien­tal­na
Kocha­nie – muz. tra­dy­cyj­na cygań­ska
Baj­ka – muz. tra­dy­cyj­na orien­tal­na
Tuła­cze świa­ta – muz. tra­dy­cyj­na cygań­ska
II część HISZ­PAŃ­SKO-CYGAŃ­SKA
Oj dolo ma  – muz. tra­dy­cyj­na cygań­ska
Król – muz. tra­dy­cyj­na hisz­pań­ska
Silia y el tiem­po (utwór instru­men­tal­ny) – muz. Vicen­te Ami­go
Powrót – muz. Anto­nio Pove­da
Cza­row­ni­ca – muz. tra­dy­cyj­na orien­tal­na
Cal­le­jon de la luna (utwór instru­men­tal­ny) – muz. Vicen­te Ami­go
Alche­mik – muz. tra­dy­cyj­na hisz­pań­ska
Boże daj – muz. tra­dy­cyj­na cygań­ska
Jestem tyl­ko kro­plą – muz. Lole Montoya

 Są takie brzmie­nia, któ­re wpro­wa­dza­ją nas w wyjąt­ko­wy stan bło­go­ści. W ramach Roz­ryw­ko­wych Czwart­ków w Fil­har­mo­nii cze­ka nas pie­śniar­sko — tanecz­na opo­wieść o uczu­ciach i marze­niach. Barw­na egzo­ty­ka prze­pla­ta się tu ze swoj­ską rze­czy­wi­sto­ścią. Wyjąt­ko­we aran­ża­cje — prze­peł­nio­ne cygań­ski­mi brzmie­nia­mi, prze­pla­ta­ne muzy­ką fla­men­co a tak­że ubar­wio­ne orien­tal­ny­mi ryt­ma­mi z pew­no­ścią urzek­ną słu­cha­czy i spra­wią, że każ­dy odnaj­dzie w nich coś dla sie­bie. Klam­rą łączą­cą całość są poetyc­kie tek­sty i cie­ka­we cho­re­ogra­fie autor­stwa Aga­ty Szmi­grodz­kiej. Przy­go­to­wa­ne przez nią tek­sty oraz pełen pasji taniec są z jed­nej stro­ny nama­cal­ne i dosad­ne, z dru­giej zaś ulot­ne i oniryczne.

************************************************************************************************************************************

W POGO­NI ZA MUZYCZ­NYM PIĘKNEM

data: 29/11/2019 godz. 19:00                                                                       Cena: 30 zł, 25 zł       Cena pro­mo­cyj­na w sek­to­rze A i C: 20 zł

miej­sce: Sala Kon­cer­to­wa im. Ste­fa­na Strahla 

 Wykonawcy

Alek­san­der Gref – dyry­gent 
Jacek Mar­ci­nów – skrzyp­ce 
Orkie­stra Sym­fo­nicz­na Fil­har­mo­nii Dolnośląskiej

W pro­gra­mie: 

Ser­giusz Pro­ko­fiew – Uwer­tu­ra na tema­ty żydow­skie op. 34a
Igor Stra­wiń­ski – Kon­cert skrzyp­co­wy D‑dur
Ludwig van Beetho­ven – IV Sym­fo­nia B‑dur op. 60

   Głów­ni przed­sta­wi­cie­le neo­kla­sy­cy­zmu, do któ­rych nie­wąt­pli­wie nale­że­li Ser­giusz Pro­ko­fiew oraz Igor Stra­wiń­ski, poszli inną dro­gą niż poprze­dza­ją­cy ich kom­po­zy­to­rzy epo­ki roman­ty­zmu, któ­rych głów­nym celem była gra na emo­cjach słu­cha­czy. Dla obu muzy­ka mia­ła być pięk­na sama w sobie — pozba­wio­na pro­gra­mu lecz posia­da­ją­ca jasną for­mę, genial­ną har­mo­nię i  mistrzow­ską instrumentację.

     Uwer­tu­ra na tema­ty żydow­skie powsta­ła na zamó­wie­nie kame­ral­ne­go zespo­łu pod­czas podró­ży Ser­giu­sza Pro­ko­fie­wa do Sta­nów Zjed­no­czo­nych,. Dopie­ro po dłu­gich namo­wach kom­po­zy­tor zgo­dził się przy­go­to­wać jej orkie­stro­wą wer­sję. Ta, choć zde­cy­do­wa­nie rza­dziej wyko­ny­wa­na od ory­gi­na­łu, z pew­no­ścią sta­nie się inte­re­su­ją­cym wstę­pem do Kon­cer­tu skrzyp­co­we­go D‑dur, napi­sa­ne­go przez Igo­ra Stra­wiń­skie­go dla Samu­ela Dush­ki­na, ame­ry­kań­skie­go skrzyp­ka żydow­skie­go pochodzenia. 

     Neo­kla­sycz­ne poszu­ki­wa­nie muzycz­ne­go pięk­na nawią­zy­wa­ło bez­po­śred­nio do dzieł takich Mistrzów, jak Ludwig van Beetho­ven.  Jego IV Sym­fo­nia zosta­ła nazwa­na przez Rober­ta Schu­man­na „smu­kłą dziew­czy­ną grec­ką pomię­dzy olbrzy­ma­mi pół­noc­ne­go kra­ju”. Mia­ło to pod­kre­ślić jej nie­zwy­kłą lek­kość, w porów­na­niu do beetho­ve­now­skiej III i V sym­fo­nii. Dzie­ło Ludwi­ga van Beetho­ve­na zosta­ło wybra­ne do reper­tu­aru kon­cer­to­we­go przez uczest­ni­ków zeszło­rocz­nej edy­cji Pro­gra­mu Insty­tu­tu Muzy­ki i Tań­ca Fil­har­mo­nia, ostroż­nie wciąga!