- Szczegóły
- Kategoria: PRAWO - Strefa Wiedzy
- Odsłony: 5880
Wiele się ostatnio mówi o egzekucjach komorniczych wszczynanych przeciwko osobom, które nie powinny być – z różnych powodów – adresatami tych postępowań. Media ujawniły szereg przypadków, często drastycznych, gdzie doszło do sytuacji, w których nastąpiła utrata znacznych kwot pieniężnych czy cennych przedmiotów, nie mówiąc już o nieruchomościach, wskutek czynności egzekucyjnych, które nie powinny być w ogóle podjęte.
Pamiętać zatem musimy, że dłużnik, a tym bardziej osoba, która nim nie jest, a przeciwko której skierowano egzekucję, ma instrumenty prawne, dzięki którym może podjąć skuteczna obronę. Nie bójmy się więc komornika, ale pójdźmy do prawnika – najlepiej w odpowiednim momencie, kiedy jeszcze nie będzie za późno.
- Szczegóły
- Kategoria: PSYCHOLOGIA - Strefa Wiedzy
- Odsłony: 3563
Amputacja to najbardziej radykalny sposób leczenia - zazwyczaj stosuje się ją kiedy zagrożone jest życie pacjenta. Utrata np. kończyny jest dla każdego wielkim szokiem, zmienia się wygląd zewnętrzny, do którego jest się przyzwyczajonym, pojawiają się ograniczenia, z którymi wcześniej pacjent nie musiał się liczyć. Wszystkie te trudności da się jednak przezwyciężyć, nauczyć się funkcjonować bez kończyny, przyzwyczaić się do protezy, w niektórych przypadkach nawet uprawiać sport, kierować pojazdem i prowadzić aktywne życie.
- Szczegóły
- Kategoria: PSYCHOLOGIA - Strefa Wiedzy
- Odsłony: 3082
Konkretna, spójna i jednoznaczna definicja mózgowego porażenia dziecięcego nie została dotychczas opracowana. Przyczyną jest przede wszystkim różnorodność i stopień nasilenia objawów oraz współistniejących zaburzeń. Mózgowe porażenie dziecięce od połowy XIX wieku nazywane jest chorobą Little’a, od nazwiska angielskiego lekarza, który uważał, iż uszkodzenia wywołujące to schorzenie powstają w okresie okołoporodowym i są wynikiem uszkodzenia mózgu. Za bezpośrednią przyczynę uważał zaburzenia powstałe w skutek nieprawidłowego porodu. W tym samym czasie Freud uznał, że przyczyna ujawnienia się objawów choroby są wczesne uszkodzenia płodu i nieprawidłowości rozwojowe zachodzące jeszcze w łonie matki, co w konsekwencji wywołuje przedwczesne porody. Najnowsze badania prowadzone w USA i Australii potwierdzają słuszność teorii Freuda, jednak u ponad 30% dzieci chorujących na mózgowe porażenie dziecięce nadal nie można ustalić przyczyny powstania schorzenia.
- Szczegóły
- Kategoria: PSYCHOLOGIA - Strefa Wiedzy
- Odsłony: 2845
Dziecko rozumie, kiedy matka i ojciec mówią do niego w pierwszej osobie - o tym, co sami czują. Podobnie - kiedy opisują to, co się stało i mówią, jakie może to mieć skutki. Takie proste zdania pomagają dziecku zmienić niewłaściwie zachowanie i co najważniejsze zrozumieć dlaczego nie powinno w ten sposób postępować. A przecież o to właśnie chodzi.
Jeśli krzyczymy na dziecko: „Denerwujesz mnie!” i dajemy mu klapsa albo mówimy: „Jesteś do niczego”, to jedynie wyładowujemy na nim swoją złość. Dziecko czuje się bezwartościowe, nieudolne i bezsilne. W ten sposób niczego się nie nauczy.
- Szczegóły
- Kategoria: PSYCHOLOGIA - Strefa Wiedzy
- Odsłony: 2703
Uczelnie wyższe zachęcają studentów z niepełnosprawnością do korzystania z ich oferty kształcenia, przystosowując i ułatwiając dostęp do edukacji dla osób z różnymi ograniczeniami i dysfunkcjami. Wyrównując szanse w stosunku do innych studentów uczelnie stosują przywileje i ulgi dla osób z niepełnosprawnością, ale także kładą nacisk na ich prawa i obowiązki wynikające ze statusu studenta.
Uczelnia wyższa kształcąca integracyjnie musi zmierzyć się z poniższymi najważniejszymi obszarami problemowymi:
• Bariery wynikające z edukacji na niższych poziomach nauczania:
Sporo osób niepełnosprawnych nie jest w stanie sprostać wymaganiom stawianym przed nimi podczas egzaminów wstępnych na wyższe uczelnie. Spowodowane jest to niższym poziomem nauczania w szkołach specjalnych, do których częstokroć uczęszczali kandydaci na studia wyższe. W dalszym ciągu niewiele osób kształci się w tzw. systemie masowym. Nauczanie w szkołach specjalnych izoluje osoby niepełnosprawne od społeczeństwa, a także stwarza sztuczny podział na niepełnosprawnych i „resztę świata”. Powoduje to powstawanie specjalnych, wyrwanych z kontekstu rzeczywistości warunków, w których uczący i wychowujący się ludzie nie mają szans na nabycie zwykłych zachowań społecznych.
- Szczegóły
- Kategoria: PSYCHOLOGIA - Strefa Wiedzy
- Odsłony: 4581
Agresja- wszelkie działanie (fizyczne lub słowne), którego celem jest wyrządzenie krzywdy fizycznej lub psychicznej- rzeczywistej bądź symbolicznej- jakiejś osobie lub czemuś, co ją zastępuje. Agresja jest zazwyczaj reakcją na frustrację, jest też przejawem wrogości.
Czynnikami wywołującymi agresję mogą być:
- frustracja- powstaje ona wówczas, gdy pojawia się przeszkoda utrudniająca lub uniemożliwiająca osiągnięcie jakiegoś celu.
- ból fizyczny, ale często zależy to od sytuacji w jakiej on powstaje.
- niezaspokojenie podstawowych potrzeb człowieka: miłości i bezpieczeństwa
- może być wynikiem przejmowania zachowań agresywnych od obserwowanych osób
- Szczegóły
- Kategoria: PSYCHOLOGIA - Strefa Wiedzy
- Odsłony: 3160
Mózg długo pozostawał całkowitą zagadką dla naukowców. Obecnie wciąż daleko nam do odkrycia pełni jego możliwości. Ale kto z nas nie chciałby zwiększyć potencjału własnego umysłu? Neuropsychologia w parze z nowoczesną technologią wychodzi naprzeciw naszym oczekiwaniom ludzi. Dziś, za pomocą treningów EEG-biofeedback, możemy nauczyć się jak poprawić efektywność pracy mózgu w różnych obszarach funkcjonowania człowieka.
Kilka słów o metodzie EEG-biofeedback
EEG-biofeedback jest to nowoczesna metoda terapeutyczna łącząca w sobie elementy psycho i fizjoterapii. Dzięki niej można nauczyć się świadomie kontrolować fale mózgowe, tak aby mózg pracował efektywniej. Oparta jest o zasadę biologicznego sprzężenia zwrotnego oraz wykorzystuje elementy warunkowania klasycznego. Odpowiednio dobrany trening biofeedback poprawia pamięć i koncentrację, uczy panowania nad własnymi reakcjami, a także pomaga w relaksacji i radzeniu sobie ze stresem.
- Szczegóły
- Kategoria: PSYCHOLOGIA - Strefa Wiedzy
- Odsłony: 3124
Dojrzewanie psychoseksualne jest procesem, na który rodzice i opiekunowie mają wpływ już od chwili narodzin dziecka. Osoby niepełnosprawne niezależnie od stopnia i rodzaju posiadanego deficytu nie są pozbawione potrzeb seksualnych, częściej wskutek braku fachowej wiedzy i wsparcia, nie wiedzą jak sobie z nimi radzić w sposób akceptowalny społecznie.
Proces pokwitania osób niepełnosprawnych intelektualnie przebiega w podobnym tempie jak u osób sprawnych, zmiany fizyczne występują w tej samej kolejności, co u większości młodych osób. O pewnych odstępstwach można mówić w sytuacji, gdy mamy do czynienia z osobą, której niepełnosprawność uwarunkowana jest genetycznie, czyli na przykład w zespole Downa.
Podkategorie
- E-Gazeta
Biuletyn integracyjny "Niepełnosprawni Tu i Teraz" to projekt finansowany przez PFRON.
Strona 349 z 373