Logo Karkonoskiego Sejmiku Osób niepełnosprawnych

Kole­je Dol­no­ślą­skie powięk­sza­ją tabor

Kole­je Dol­no­ślą­skie i PESA Byd­goszcz pod­pi­sa­ły umo­wę na dosta­wę dzie­się­ciu nowych pię­cio­czło­no­wych elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych z moż­li­wo­ścią sko­rzy­sta­nia z pra­wa opcji na zakup kolej­nych 10. Tym samym flo­ta żół­to-bia­łych Elfów powięk­szy się z 25 do co naj­mniej 35 pojaz­dów. – Chce­my, by z Wro­cła­wia poje­cha­ły tak­że przez Oła­wę i Brzeg do Opo­la – mówi Michał Rado, wice­mar­sza­łek woje­wódz­twa dol­no­ślą­skie­go odpo­wie­dzial­ny za kolej.

Umo­wa ws. zaku­pu nowo­cze­snych pocią­gów zosta­ła pod­pi­sa­na w czwar­tek, 29 sierp­nia w Urzę­dzie Mar­szał­kow­skim Woje­wódz­twa Dol­no­ślą­skie­go przez pre­ze­sa Kolei Dol­no­ślą­skich, Damia­na Sta­wi­kow­skie­go i pre­ze­sa PESA Byd­goszcz Krzysz­to­fa Zdziar­skie­go. W spo­tka­niu udział wzię­li przed­sta­wi­cie­le władz woje­wódz­twa dol­no­ślą­skie­go: mar­sza­łek Paweł Gan­carz i odpo­wie­dzial­ny za kolej, wice­mar­sza­łek Michał Rado.

Kolej­na umo­wa PESA i Kolei Dolnośląskich

– Miło mi poin­for­mo­wać, że do co naj­mniej 35 sztuk wzro­śnie naj­więk­sza w Pol­sce flo­ta pojaz­dów typu Elf — wszyst­kie będą jeź­dzić w dol­no­ślą­skich bar­wach – powie­dział Paweł Gan­carz, mar­sza­łek woje­wódz­twa dolnośląskiego.

War­tość kon­trak­tu opie­wa na bli­sko 440 mln zł. Koszt jed­ne­go pocią­gu to ok. 44 mln zł, z cze­go 37,5 mln to cena same­go pojaz­du, a pozo­sta­łą część pokry­wa pakiet z 6‑letniego utrzy­ma­nia go przez pro­du­cen­ta. Zakup Elfów był moż­li­wy dzię­ki umo­wie kre­dy­to­wej pod­pi­sa­nej na począt­ku tygo­dnia z PKO Ban­kiem Polskim.

– Uzy­ska­li­śmy korzyst­ne warun­ki kre­dy­to­we, bo mamy dłu­gie okre­sy spła­ty pożycz­ki, któ­re będą rów­ne 14-let­niej amor­ty­za­cji pojaz­dów. Liczy­my jed­nak, że kre­dyt spła­ci­my znacz­nie wcze­śniej. Tak, jak było w przy­pad­ku kon­trak­tu na 25 Elfów, na któ­re dosta­li­śmy dofi­nan­so­wa­nie z Kra­jo­we­go Pla­nu Odbu­do­wy oraz od mar­szał­ka woje­wódz­twa – mówi Damian Sta­wi­kow­ski, pre­zes Kolei Dolnośląskich.

To kolej­na umo­wa pomię­dzy Kole­ja­mi Dol­no­ślą­ski­mi i PESĄ. Po Dol­nym Ślą­sku jeź­dzi już 25 nowo­cze­snych, pię­cio­czło­no­wych pojaz­dów z byd­go­skiej fabryki.

– Co dla nas bar­dzo waż­ne, Elfy wła­śnie sta­ją się sym­bo­lem dosko­na­łej współ­pra­cy prze­woź­ni­ka i pro­du­cen­ta tabo­ru. My dostar­cza­my nowo­cze­sny, kom­for­to­wy i eko­lo­gicz­ny pojazd, a KD, dzię­ki korzyst­nym warun­kom utrzy­ma­nia, zapew­nia­ją wyso­ką jakość jego obsłu­gi. W efek­cie, dzię­ki sta­łej i bez­po­śred­niej komu­ni­ka­cji naszych zespo­łów, osią­ga­my efekt w posta­ci nie­za­wod­no­ści i prze­bie­gów na euro­pej­skim pozio­mie. Co cie­szy, jakość naszej współ­pra­cy dostrze­ga­ją też w sto­li­cy, o czym świad­czą mię­dzy inny­mi pozy­tyw­ne opi­nie na temat tych pojaz­dów z ust pana mini­stra Pio­tra Malep­sza­ka — mówi Krzysz­tof Zdziar­ski, pre­zes PESA Bydgoszcz.

Trzy sto­li­ce woje­wództw w jed­nej rela­cji KD?

Nowe pocią­gi wyja­dą na wszyst­kie dol­no­ślą­skie tra­sy. Moż­li­we, że obsłu­żą tak­że linię z Wro­cła­wia do Opola.

– Flo­ta pojaz­dów Kolei Dol­no­ślą­skich pozwo­li nie tyl­ko na polep­sze­nie ofer­ty połą­czeń na Dol­nym Ślą­sku, czy dla woje­wódz­twa lubu­skie­go. Chce­my, aby te pocią­gi poje­cha­ły do Opo­la przez Oła­wę i Brzeg – mówi Michał Rado, wice­mar­sza­łek woje­wódz­twa dolnośląskiego.

Bar­dzo rzad­ko zda­rza się, że jeden pociąg łączy trzy sto­li­ce woje­wództw. Obec­nie rap­tem kil­ka takich połą­czeń w całej Pol­sce reali­zu­je Polre­gio. Ponad­to nowa flo­ta spo­wo­du­je, że po jesz­cze więk­szej licz­bie zelek­try­fi­ko­wa­nych sie­ci kole­jo­wych na Dol­nym Ślą­sku kur­so­wać będą nowo­cze­sne pocią­gi z byd­go­skiej fabry­ki PESA.

Nawet 45 Elfów w dol­no­ślą­skich barwach

Nowe Elfy poja­wią się na dol­no­ślą­skich torach za dwa lata. Pierw­sze dwa pocią­gi PESA dostar­czy w lutym 2026 r. nato­miast ostat­nia tran­sza tra­fi do KD naj­póź­niej w czerw­cu 2026 r. Jeśli KD wyko­rzy­sta­ją opcję, w par­ku tabo­ro­wym, już dziś naj­więk­szym w Pol­sce, będą mieć ponad 100 pojazdów.

War­tość umo­wy na 10 pocią­gów to 438,4 mln zł netto.